حسین عامری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: حدود 445 هزار هکتار از سطح زمین های کشاورزی استان زنجان سال زراعی گذشته زیر کشت محصولات زراعی رفت که از این میزان بیش از یک میلیون و 900 هزار تن محصول برداشت و به بازار مصرف داخلی و خارجی ارسال شد.
به گفته وی، حدود 330 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی این استان زنجان دیم و 115 هزار هکتار نیز آبی بود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ارتقای بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح با کمترین میزان مصرف آب را از اولویت های اصلی حوزه زراعت این استان اعلام کرد و گفت: به همین منظور استفاده از بذرهایی با عملکرد بالا و نیاز آبی پایین و تولید انواع محصولات زراعی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
عامری ادامه داد: طی سال های گذشته بذر رقم شهریار به دلیل نیاز آبی بالا به طور کامل از چرخه کشت گندم در استان زنجان حذف و رقم پیشگام جایگزین آن شده است.
وی تاکید کرد: برای مدیریت مصرف آب علاوه بر بهره گیری از ارقام با نیاز آبی پایین و مقاوم به خشکی، تجهیز مزارع به سیستم آبیاری تیپ بویژه مزارع سبزی، صیفی و حبوبات نیز به صورت جدی در استان در دست اجرا قرار دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به تدوین برنامه پنج ساله برای اجرای آبیاری تیپ درزمین های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: در این باره از برنامه سالانه تعیین شده پیشرو هستیم.
به گزارش ایرنا، طی هفت ماهه گذشته از ابتدای سالجاری 20 هزار و 482 تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی این استان به 19 کشور دنیا صادر شد.
رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، سیر، سیب درختی، کشمش، میوه های خشک شده، هندوانه، لبنیات اعم از پنیر، خامه، ماست و فرآورده های خام دامی و دام زنده سنگین از محصولات صادر شده به کشورهای دنیاست.
ارزش محصولات باغی، زراعی و دامی صادر شده به کشورهای مختلف دنیا 526 میلیارد ریال معادل 14 میلیون و 600 هزار دلار بود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویارفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.