به گزارش ایرنا، با گذشت زمان و در کشاکش سنت و مدرنیته طبق معمول این بازوان قدرتمند تکنولوژی بود که عرصه را بر سنتی کاران تنگ و تنگ تر کرد تا اینکه امروز جانی کم رمق در کالبد لحاف دوزی سنتی مانده و فعالان کم شمار این عرصه که روز به روز نیز از تعداد آنان کاسته می شود خسته اما امیدوار در حال سوزن زدن بر این اسباب خواب خوش هستند که اگر نتوان گفت تنها، اما بیشترین کاربرد آن در تکمیل جهیزیه نوعروسانی است که به زودی به خانه بخت می روند.
گذری از بازار زنجان راکد بودن بازار لحاف دوزان شهر و حجره دارانی که در انتظار مشتریان تولیدات بر روی هم انباشته شده خود هستند، به چشم می خورد.

** سفارش لحاف سنتی فقط برای جهیزیه عروس
یکی از لحاف دوزان زنجانی که تبسمی بر چهره دارد، گفت: تبلیغات پتوهای صنعتی و رنگارنگ چینی بر مذاق مصرف کننده خوش آمده و به استفاده از این کالاها گرایش می یابند.
حسن بابایی ادامه داد: استفاده از لحاف های دست دوز سنتی مثل گذشته رونقی ندارد و در حال حاضر بیشتر لحاف ها فقط برای جهیزیه عروس ها دوخته می شود.
وی که 46 سال سابقه لحاف دوزی حرفه ای در زنجان را دارد، گریزی به 47 سال گذشته خود زده و ابراز کرد: حرفه لحاف دوزی را نزد فردی کرمانشاهی ساکن زنجان آموختم و خود استاد شدم زمانیکه که استادم از زنجان به وطن خود بازگشت مغازه را از وی خریداری کرده و این حرفه را ادامه دادم.
بابایی، حوصله، خلاقیت، دقت را نیازمند شغل سخت لحاف دوزی دانسته و گفت: حوصله ای نباشد این شغل دستی آنچنان که باید و شاید پیش نمی رود.
این لحاف دوز زنجانی را گاهی بردارش نیز همراهی می کند، افزود: برادرم زمانیکه بیکار باشد، در دوخت لحاف کمک می کند و باهمراهی همدیگر هر ماه به طور متوسط 30 عدد لحاف می دوزیم.

** سکوت جا خوش کرده بر بازار لحاف سنتی
یکی دیگر از لحاف دوزان زنجانی که از رکود حاکم بر این شغل گله داشت گفت: زمانی با استقبال خانواده ها از لحاف های سنتی دست دوز، فرصت استراحت نداشتیم، اما الان در انتظار فروش لحاف هایی هستیم که از قبل دوخته و داخل مغازه بر روی هم انباشته ایم.
داوود محمدی مشتریان خود را شهری و روستایی بیان کرد و افزود: بیشتر مشتریان این لحاف ها از روستاهای شهرستان طارم هستند.
وی اضافه کرد: پدرم 70 سال و خودم 30 سال در شغل لحاف دوزی فعالیت داشته ایم و هنوز امیدوارم مردم دوباره به استفاده از لحاف های دستی سنتی با پشم طبیعی گوسفند روی آورند و از مزایای آن بهره مند شوند.

** به سنت های گذشته برگردیم
یکی از مشتریان این لحاف دوزی گفت: در گذشته استفاده از لحاف های پشمی رونق داشت اما در حال حاضر پتوهای صنعتی، به دلیل زنگ و لعاب های چشم فریب، سبکی، جابجایی راحت و جاگیر نبودن آن، جایگزین لحاف های پشمی شده است.
ملوک عزیزی تاکید کرد: البته هستند خانواده هایی که بر استفاده از لحاف پشمی سنتی عادت کرده اند و به هیچ بهایی آن را جایگزین پتوهای صنعتی و چینی نمی کنند.
وی یادآورشد: توجه به خاصیت های مثبت استفاده از پشم طبیعی موجب استفاده از لحاف سنتی می شود که انتظار می رود دوباره همه خانواده ها بسیاری از سنت های گذشته را احیا کنند.

به گزارش ایرنا، پشم الیافی حیوانی است که از بدن گوسفند به دست می‌آید. این پشم به طور معمول حدود ۶۰ درصد بیشتر از الیاف دیگر هوای متراکم را در خود حفظ می‌کند و این عمل باعث می‌شود مقاومت بدن در مقابل تغییرات جوی بیشتر شود.
پشم همچنین اشعة ماوراء بنفش را از خود عبور نمی‌دهد و برای سلامتی بسیار مفید است.

** ابطال پنج مجوز لحاف دوز در زنجان
رئیس اتحادیه سراجان شهرستان زنجان گفت: هم اکنون 14 لحاف دوز در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.
احمد شافعی اظهار کرد: کم رونق شدن فعالیت در این صنف موجب می شود سالانه عده ای از شاغلان در آن نسبت به ابطال مجوز کسب خود اقدام کنند.
به گفته وی، از ابتدای سالجاری تاکنون پنج پروانه کسب در شهرستان زنجان به درخواست صاحبان مجوز باطل شده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.