آمنه صفری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون و از زمان اجرای طرح غربالگری بینایی چشم کودکان (آبان) در این استان فقط 60 درصد معادل 35 هزار نفر از گروههای هدف تحت پوشش قرار گرفتند که نسبت به برنامه هدف گذاری شده پایین تر است.
وی اظهار کرد: با وجود اطلاع رسانی انجام گرفته خانواده های شهری در اجرای مطلوب این طرح مشارکت فعالانه ای نداشتند و برای بهره مندی بیشتر نسبت به تمدید این کار مبادرت شد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: کار سنجش بینایی کودکان در بیشتر مراکز مهد استان به پایان رسیده و برای ارائه خدمات بهنیه به مراجعه کنندگان پایگاههای غیر دائم و دائم شامل مراکز بهداشتی و مهدهایی که بصورت پایگاه فعالیت می کنند، فعال خواهد بود.
وی بیان کرد: غربالگری بینایی کودکان سه تا 6 ساله در مناطق روستای این استان با توجه برودت هوا تاخیر داشت و اکنون این روند نیز توسط تیم های سیار ادامه دارد.
کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی استان زنجان ادامه داد: بر اساس امار اداره کل ثبت احوال 59 هزار کودک سه تا 6 سال در این استان وجود دارد که طبق هدف گذاری 78 درصد این گروهها معادل 46 هزار تحت پوشش قرار می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: کارشناسان امر معتقدند سه تا 6 سال سن طلایی تشخیص تنبلی چشم در کودکان بشمار می رود و اگر در این سنین مشکل بینایی تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان بوده و در برخی موارد نیز ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد که با انجام مداخلات به هنگام امکان برگشت 100 درصدی بینایی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.