محمدرضا صائینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تا ابتدای آذر سالجاری 208 نفر مبتلا به ایدز در زنجان شناسایی شده اند و بیشترین راه انتقال آن استفاده مشترک از یک سرنگ بوده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 30 هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است و در سه سال گذشته در استان زنجان آمار مبتلایان به این بیماری تغییر چشم گیری نداشته است.
صائینی گفت: 52 درصد از بیماران در گروه سنی 21 تا 35 سال هستند و بیشترین آمار از راه استفاده مشترک از سرنگ بوده، اما سال گذشته ابتلا از راه ارتباط جنسی رتبه نخست را در ایران داشته است.
استفاده از سرنگ مشترک، ارتباط جنسی بدون محافظت، انتقال از مادر به کودک ( در دوران بارداری، در هنگام زایمان و بعد از زایمان در دوران شیردهی) از مهم ترین راه های انتقال ویروس ایدز به شمار می رود.
رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با تاکید بر ضرورت و اهمیت شناسایی و درمان به موقع بیماران ایدزی، گفت: انجام درمان های ضدویروسی در بیماران شناسایی شده، باعث کاهش 45 درصدی مرگ و میر مرتبط با ایدز در سال 2016 نسبت به سال 2005 در جهان شده است.
صائینی با اشاره به اهمیت مقابله با این بیماری، تاکید کرد: آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال بیماری از طریق خون و تامین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب آن و پیشگیری از انتقال جنسی با ترویج روش های صحیح از جمله محورهای چهارمین برنامه راهبردی کنترل عفونت در ایران است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: تشخیص، مراقبت و درمان بیماری های منتقل شونده از راه ارتباط جنسی، انجام مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی، پیشگیری از انتقال بیماری از مادر به کودک، حمایت و توانمند سازی بیماران از دیگر محورهای مهم این برنامه راهبردی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماران در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری به صورت رایگان ارائه می گردد.
اطلاعات بیماران شناسایی شده و افرادی که جهت مشاوره و انجام آزمایش HIV به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و سایر مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می نمایند، محرمانه می باشد.
مردم زنجان می توانند جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری ایدز با شماره تلفن 1802 در ارتباط باشند.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.