به گزارش ایرنا، طبق اعلام مسوولان و مطالعات انجام گرفته؛ استان زنجان بر روی گسل واقع شده و این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بیشتر واحدهای مسکونی درسکونتگاهها و بافت ناکارآمد شهری بدون توجه به اصول مهندسی احداث شده اند و این موضوع به نوبه مشکلات و معضلاتی را ایجاد کرده است.
هم اکنون شهر زنجان 511 هکتار بافت فرسوده دارد که بیشتر در محدوه تاریخی واقع شده که از این میزان 178 هکتار ان در سکونتگاه و بافت ناکارآمد شهر زنجان واقع شده که رفع مشکلات این مناطق نیز نیازمند همکاری، تعامل و هماهنگی دستگاههای متولی بویژه مردم است.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان درارتباط با وضعیت واحدهای مسکونی شهر زنجان در برابر زلزله به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی ها نشان می دهد واحدهای مسکونی این شهر که تا آخر دهه 60 ساخته شده اند، در برابر زلزله آسیب پذیر تر و واحدهایی که بعد از سال 80 ساخته شده اند، در برابر زلزله های با قدرت 7.5 ریشتر مقاوم تر هستند.
صفی الله کرامتی افزود: بر این اساس وقوع زلزله بافت های فرسوده شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار را تهدید می کند و لزوم توجه و برنامه ریزی جدی برای نوسازی این واحدها امری ضروری است.
وی بیان کرد: هم اکنون شهرداری و کمیسیون ماده پنج نیز تسهیلاتی برای نوسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته اند و در این میان مشارکت مردم می تواند به بازگشایی حریم ها و خدمات رسانی بهتر منجر شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان، مناطق حاشیه نشین شامل اسلام آباد، نجف آباد، خان دره (کوی وحدت)، سایان، شهدا، گولجیک آباد و فاطمیه را دارای سکونتگاه و بافت ناکارآمد شهری زنجان برشمرد که ساکنان آنها با مشکلات متعددی روبرو هستند.
وی اظهار کرد: بیشرواحدهای این مناطق غیرمجاز ساخته شده اند و در صورت وقوع زمین لرزه احتمال تخریب و تلفات جانی بسیار بالاست.
کرامتی افزود: هم اکنون این استان آمادگی لازم برای وقوع حوادث مختلف مانند زلزله را دارد ، اما حساس نبودن شهروندان و بی توجهی به فراگیری آموزش های لازم در این بخش نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: متاسفانه بی رغبتی به آموزشهای امداد و نجات موجب می شود افراد هنگام مواجه با زلزله در مکان های ناایمن قرار بگیرند و این موضوع تلفات و خسارات را بدنبال دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان ادامه د اد: متاسفانه در بیشتر موارد مشاهده می شود شهروندان هنگام ساخت وساز واحدهای مسکونی نیز به لزوم نظارت مهندسان ناظرین بی توجه هستند و این موضوع بسیار مشکل ساز است.
کرامتی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد بیشتر مناطق این استان بر خط گسل واقع شده که 2 گسل معروف زنجان و سلطانیه از جمله آن بشمار می رود.
مدیرکل مدیریت استان زنجان خاطرنشان کرد: از طرفی وجود 40 گسل در اطراف و پیرامون نیز عامل تهدید کننده دیگری برای وقوع زمین لرزه در این استان است که آمادگی های لازم برای مقابله وجود دارد.
*** نقشه زلزله خیز استان توسط تیم تحقیقاتی به مسئولان اطلاع رسانی شده است
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران ادامه داد: نقشه نقاط زلزله خیز استان زنجان توسط تیم تحقیقاتی مطالعه، تهیه و به تمام مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شده تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.
عبدالرضا قدس افزود: طبق تحقیقات، بیشترین زلزله ها در دره طارم اتفاق می افتد و برای تشخیص فعالیت های زلزله نگاری چندین زلزله نگار در استان گیلان بالای دره نصب شده و در پایین دره استان زنجان ایستگاهی وجود ندارد.
وی یادآوری کرد: در زمینه زلزله تحقیقات مطلوبی در استان انجام و طی سه سال (92تا94) بیش از 40 ایستگاه لرزه نگاری موقت در استان فعال شده است.
قدس تاکید کرد: گسل شمال زنجان که پر خطر بوده و به عنوان مهمترین تهدید برای شهر زنجان شناخته شده، توسط شبکه جی.پی.اس و با مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پایش می شود.
این زلزله شناس برجسته ایران افزود: این شبکه در قالب سه ایستگاه جی.پی.اس احداث و پایش ها از شهریور امسال آغاز شده است.
به گفته این کارشناس،اگر گسل شمال شهر زنجان شکسته شود، تمام طول گسل می‌تواند یک زلزله با بزرگی هفت و 2 دهم در مقیاس ریشتر تولید کند.
وی بیان کرد: گسل شمال زنجان از جنوب غرب زنجان حوالی آزاد راه زنجان - تبریز شروع شده و تا شمال ارمغانخانه به مسافت 65 کیلومتر ادامه پیدا می کند.
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران خاطر نشان کرد: گسل سلطانیه نیز از جنوب شهر زنجان تا شهر سلطانیه ادامه دارد که بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است و این 2 گسل مهم ترین تهدید شهر زنجان به شمار می آیند.
وی خاطر نشان کرد: زنجان روی گسل اصلی زلزله قرار ندارد، در صورت دقت در ساختمان سازی ها، خطری متوجه مردم نخواهد بود.

*** در امر ساخت و ساز از متخصصان لازم استفاده شود
مدیر مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان زنجان نیز ادامه داد: صنعت ساختمان در مقایسه با سال های گذشته حرکتی رو به رشد داشته اما تا رسیدن به حد ایده آل فاصله وجود دارد و اقدامات اساسی تری باید انجام گیرد.
محسن یگانه افزود: در تربیت نیروی کاری متبحر وکار آمد این حوزه مشکلاتی وجود دارد و برخی متقاضیان که تمایل به ساخت واحد مسکونی اقدام می کنند از نیروهای غیر حرفه ای وآموزش ندیده استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: احداث ساختمان نیاز به تخصص و تجربه دارد د و این د رحالی است که برخی به اشتباه ساخت وساز را کاری راحت می پندارند که این نوع نگرش باید تغییر کند.
مدیرمسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد کیفت و مقاومت ساختمان های شهری استان در برابر زلزله در مقایسه با واحدهای روستایی وضعیت بهتری دارد.
وی اظهار کرد: بر این اساس به طور قطع نمی توان گفت که واحدهای مسکونی واقع در شهر زنجان تا چه میزان در برابر زلزله مقاوم هستد چرا که میزان انرژی آزاد شده بسیار تاثیر گذار بوده و در واقع نسبی است.
یگانه افزود: وقوع زمین لرزه های متعدد موجب شده نسبت به بازنگری آئین های مقررات ملی ساختمان مبادرت شد نظارت های نیز جدی گرفته شد اما مشکلاتی وجود دارد.
وی اظهار کرد: بافت فرسوده شهر زنجان از نقاط زلزله خیز بشمار می رود و بطور قطع برنامه ریزی مدون از سوی دولت و توجه مسولان می تواند علاوه بر نوسازی تلفات احتمالی را نیز کاهش دهد.
یگانه خاطر نشان کرد: استفاده از مصالح استاندارد، بهره گیری از سازندگان با صلاحیت دار و سرمایه گذاری در ایمنی توسط متقاضیان می تواند حوادث احتمالی را کاهش داده و البته این مهم به فرهنگسازی بیشتری نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم رخ داد. این زلزله تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.
این زلزله موجب کشته شدن نزدیک به 35 هزارنفر، مجروح شدن 60 هزار نفر و بی‌خانمانی بیش از500 هزار نفر شد.
7320/8068
گزارش: اعظم شامی **** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.