حسین جعفری روز سه شنبه در همایش روز جهانی خاک افزود: طی سال های گذشته به دلایل مختلفی از جمله فرسایش خاک، کاهش باروری و تولید زمین های کشاورزی، شوری و افت کیفیت خاک، وقوع سیل و خشکسالی موجب شده تا روند بسیار نامطلوب درباره آب در سطح کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اشتغال در بخش کشاورزی از مهمترین بخش های اقتصادی استان زنجان به شمار می رود، تاکید کرد: در سطح کشور 21 درصد و در استان زنجان 33 درصد در تابستان امسال این بخش ها اشتغال داشته اند که این آمار بیانگر اشتغال جمعیت زیاد استان در این بخش است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طی سال های گذشته اشتغال جزو برنامه های این سازمان نبود و بیشتر جهتگیری برنامه ها مبتنی بر محور تولید و افزایش آن بود.
جعفری اظهارکرد: امسال با توجه به نامگذاری سال و دغدغه اشتغال در کشور وظیفه مهمی به جهادکشاورزی درباره اشتغال پایدار در روستاها محول شده است.
به گفته وی، برای سالجاری توسعه اشتغال پایدار روستایی بدون توسعه کمی انجام می شود و حتی یک متر افزایش زیر کشت انجام نخواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: حداقل فشار بر منابع پایه آب و خاک در اشتغال مورد توجه جدی قرار می گیرد و هدف همه فعالیت ها افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و توسعه گلخانه ها، گیاهان دارویی و جایگزینی کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند با محصولاتی که نیاز آبی بیشتری دارند، می شود.
به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمرین اجزای طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال 2003، به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز 5 دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید.
این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می کند.
سازمان ملل متحد نیز در همین راستا سال 2015 را به عنوان سال جهانی خاک‌ها تعیین کرده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.