سیدرضا موسوی مشکینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچی متخلف و غیرمجاز که از اهالی شهر زنجان است، عصر دوشنبه /13 آذر جاری/ در اراضی روستای 'پرچینه' از مناطق آزاد شهرستان طارم این بزکوهی را شکار کرده بود.
وی اظهار کرد: محیط بانان در بازرسی از خودرو این شکارچی متخلف، موفق به کشف و ضبط لاشه سلاخی شده بزکوهی، یک قبضه سلاح شکاری تکلول ته پر و 2 فشنگ ساچمه شدند.
به گزارش ایرنا، صبح جمعه /10 آذرجاری/ نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان طارم در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و دربند پاسار شده و پس از پیمودن پنج ساعت مسیر صخره ای و کوهستانی، موفق به دستگیری یکی از سه شکارچی متخلف شدند.
از این شکارچی متخلف لاشه یک راس بزکوهی به همراه یک دستگاه بی سیم دستی، یک دستگاه چراغ قوه، یک دستگاه دوربین چشمی و تعدادی فشنگ ساچمه، به دست آمد و 2 شکارچی متواری شده نیز که محیط بانان در پی دستگیری آنان بودند روز شنبه /11 آذر جاری/ خود را به محیط زیست شهرستان طارم معرفی کردند.
جریمه ضرر و زیان بابت شکار غیرمجاز هر راس بزکوهی مبلغ 100 میلیون ریال است که متخلف اصلی این مبلغ را به حساب محیط زیست واریز شد و این سه شکارچی غیرمجاز از جنبه عمومی جرم نیز با رای قاضی پرونده به جریمه یا زندان محکوم خواهند شد.
به گزارش ایرنا منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم در شمال زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع و وسعت آن حدود 77 هزار و 885 هکتار بوده و کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف ، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها در آن زیست می کنند.
این منطقه دارای گونه های گیاهی نظیر ارس ، بلوط ، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون می باشد.
به گفته رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در زمان حاضر 2 هزار و 40 راس کل و بز، آهو و قوچ و میش ارمنی در طبیعت زنجان زیست می کنند.
زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران است و آهوان نیز در بخش های دشتی منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کنند.
قره چه لو با بیان اینکه پارسال (سال 95) حدود 280 راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و 50 راس نیز در منطقه حفاظت شده انگوران مشاهده و سرشماری شد، یادآور شد: درسال 94 میزان جمعیت کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن 78 هزار هکتار است، قریب540 راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تعداد زیادی از این گونه های با ارزش ازبین رفت.
وی با اشاره به اینکه ماموران محیط زیست زنجان فقط 126 راس از کل و بزهای تلف شده براثر این بیماری را در مسیرهای مورد پیمایش کشف و معدوم کردند و بیشتر آنها نیز به دلیل صعب العبور بودن منطقه کشف نشدند، ادامه داد: سال 86 جمعیت کل و بزها در استان زنجان محدود بود که طی 9 سال به دلیل پتانسیل بالای منطقه و حفاظت مداوم به حدود 800 راس رسیده بود که شیوع این بیماری باعث شد تا تعداد آنها کاهش یابد.
6084/ 8068
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.