به گزارش ایرنا، زمانی زنجانرود سرشار از آب بود، محیطی که حتی فضا را برای ماهی گیری و تامین آب مورد نیاز تمام روستاهای حاشیه آن فراهم می ساخت، رودخانه از بلندی های سلطانیه سرچشمه می گیرد و 84 کیلومتر مسیر را می پیماید تا به قزل اوزن برسد.
از سویی خشکسالی گلوی این عروس سبز را فشرد و از سوی دیگر کشاورزان اطراف آن با حفر چاه، تیشه به ریشه این رود زدند این سخن را پیش از این مدیر امور آب شهرستان زنجان هم گفته بود.
این روزها خبری از آب تمیز و محیط سالم زنجانرود نیست، می توان گفت شاید فقط با جدا کردن زباله های موجود در پساب های شهری که وارد رودخانه می شود، امروز در وضعیت بهتری به سر می برد.
نمی توان این موضوع را انکار کرد که به تناسب پیشرفت شهر زنجان به سمت شمال، موضوعی که فراموش شد، حاشیه سبز جنوب شهر با وجود رودخانه زنجانرود بود، رودخانه ای که سال ها می شود به سبب ورود پساب های شهری و صنعتی و کشاورزی سلامتی خود را از دست داده و به اغما رفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان متولی مدیریت رودخانه ها را شرکت آب منطقه ای خواند که باید از زوایای مختلف به آن رسیدگی کند، اما متولی اظهار نظر در مورد ورودی ها و آلودگی های این مناطق را اداره کل حفاظت محیط زیست برشمرد.
از سویی برای رودخانه زنجانرود خشکسالی و جان کندن ذره ذره این شریان آبی مطرح است، از سویی ورود آبهای آلوده و زشت و کریه کردن چهره این عروس سبز و در نهایت تجاوز کشاورزان به حریم رودخانه.
تا آنجا که سرمستی مدیر امور آب شهرستان زنجان اضافه کرد: زنجانرود علاوه بر آنکه یک مسیر گردشگری به شمار می آید به محلی برای فعالیت کشاورزان هم تبدیل شده است و تجاوز آنان به حریم رودخانه می تواند خسارت جبران ناپذیری در زمان وقوع سیلاب و طغیان رودخانه به دنبال داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم تاکید کرد: شبکه فاضلاب های شهری باید به گونه ای مدیریت شود که استاندارد لازم را برای ورود به زنجانرود کسب کند و تحقق این موضوع همت جمعی را می طلبد و از سوی دیگر دستگاه های مسئول باید فاضلاب شهری یا روان آب های سطحی را به شیوه درستی مدیریت کنند.
همین 2 سال قبل چنان بوی تعفن و لجن اطراف زنجانرود و بین سه پل میر بها، شیخ محمد و سردار را احاطه کرده بود که به رغم فضای گردشگری بودن حاشیه این رود، هیچ شهروندی رغبتی برای حضور در این ناحیه نداشت چه برسد به گردشگرانی که به دنبال محیطی آرام و تمیز برای تفرج هستند.
اجرای پروژه حاشیه زنجانرود مزید بر علتی شد و مسئولان به فکر جلوگیری از ورود منجلاب های فاضلاب شهری به زنجانرود و لایروبی این رودخانه افتادند.
عزیزی معاون عمرانی شهردار زنجان هم در همین رابطه گفت: بنا شده است شرکت آب منطقه ای، نسبت به آزادسازی حرایم و شهرداری نسبت به تامین ماشین آلات مورد نیاز اقدام کنند.
اصغر عزیزی این را هم اضافه کرد که هر ساله در این منطقه حد فاصل بین سه پل، لایروبی انجام می شود و بناست با اعتبار تخصیصی استانداری و پیمانکاری بنیاد مسکن، فضای گردشگری مناسبی در این محدوده ایجاد شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان هم مسئولیت مدیریت و مهندسی رودخانه ها را این شرکت معرفی کرد و گفت: این شرکت اقدام به شناسایی تمام ورودی ها به رودخانه زنجانرود کرده است و مجاری انتقال آلودگی شناسایی شده است.
فاضلاب های خانگی و مسیل ها مهمترین آلاینده های زنجانرود هستند، موضوعی که پرویز قزلباس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان به آن اشاره کرد و ادامه داد: این مجاری پس از شناسایی به سازمان محیط زیست اعلام می شود و مسئولیت پیشگیری و مقابله با این آلاینده ها هم همین سازمان محیط زیست است.
قزلباش این را هم اضافه کرد که تا همین سه سال قبل، بوی شدید تعقن و فاضلاب از زنجانرود به مشام می رسید که تاکید مسئولان بر از بین بردن این بوی تعفن بود و سپس مسائل زیستی محیطی و جریان آب.
همه مسئولان کمک کردند و آب ورودی به زنجانرود کانالیزه شد، از ورود زباله ها و توقف آب در منطقه جلوگیری شد و ثمره آن هم کاهش بوی تعفن بود، این خبر را معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان اعلام کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم سخن پایانی را رصد تمام ورودی های زنجانرود و استاندارد بودن این پساب ها اعلام کرد.
زنجانرود به اغما رفته است و تمام همت مسئولان این شهر برای زنده نگاه داشتن آن در همین سخنانی خلاصه می شود که گفته شد.
شاید بارزترین قربانی خشکسالی در شهر و استان زنجان و بزرگترین شاهد نامهربانی مردم با طبیعت همین زنجانرود پیر و فرتوت باشد.
زنجانرود زمانی از چنان ابهت و اقتداری برخوردار بود که حاکمان دوره قاجار برای عبور از آب های خروشان این رود، اقدام به ساخت سه پل ' میربها ' ، ' سید محمد' و ' سردار ' کردند تا بتوانند از قطع شدن ارتباط خود با مناطق جنوبی و شمال غربی به سبب وجود چنین رودی جلوگیری کنند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.