به گزارش خبرآنلاین ،  گل نساء آقا محمدی افزود : این طرح با تأکید بر گسترش آموزش های پیشگیری از معلولیتها به منظور افزایش آگاهی افراد و در راستای کاهش شیوع و بروز معلولیتها با همکاری آموزش و پرورش استان اجرا گردید .
وی اظهار کرد : در راستای اجرای این برنامه ابتدا کارگاههای آموزشی ویژه دبیران آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی مرتبط تشکیل و پس از آموزش دبیران ، آموزشهای مرتبط توسط دبیران در سطح دبیرستانهای استان به دانش آموزان داده می شود.
آقا محمدی سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیتها ،سلامت دستگاه عضلانی -اسکلتی در نوجوانان،سلامت بینایی و شنوایی در نوجوانان، مشاوره ژنتیک ،پیشگیری از حوادث را از عناوین مهم این طرح مهم بر شمرد.
این مقام مسئول آگاهسازی عموم را از عوامل عمده ارتقاء سلامت جامعه برشمرد و تصریح کرد: نقش آموزش و سواد در کاهش میزان بروز رفتارهای پر خطر و معلولیت زا تعیین کننده است.
وی آموزش ساده، جامع و فراگیر را که می تواند انتقال دهنده دانش و مهارت باشد اولین قدم مثبت در اثرگذاری بر رفتار و عملکرد جامعه معرفی نمود.
معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان آگاهسازی را اولین قدم مثبت بر رفتار و عملکرد جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی بشری بیان نمود و یادآور شد : انتقال دانشها و مهارتها می تواند نقش مهمّی در آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها بخصوص در قشر دانش آموزان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح 52 دبیر خانم و 41 دبیر آقا در کارگاههای آموزشی زنجان ، ابهر ، خدابنده و طارم شرکت نمودند گفت: در حال حاضر این طرح در مقاطع دوره دوم متوسطه و در بین دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم دختر و پسر در حال اجرا است.
وی همچنین از برنامه غربالگری اختلالات ژنتیک که در شهرستان زنجان با هدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک با شناسایی افراد ناقل در دبیرستانهای دوره دوم متوسط اجرا خواهد گردید خبر داد و افزود : 2 هزار دانش آموز در سطح شهرستان زنجان پس از دریافت آموزشهای لازم و تکمیل پرسشنامه ،در صورتیکه جزو گروه پر خطر شناسایی گردیدند ،مشاوره ژنتیک و آزمایشهای لازم را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.
گفتنی است : در سال گذشته تعداد 12000 دانش آموز از برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها بهره مند گردیدند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 802937
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.