محمدرضا صائینی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع بیماری آنفلوآنزا را با عزیمت زائران و پیادهروی اربعین مرتبط می دانند، این در حالی است بررسی های انجام گرفته نشان می دهد این موضوع با توجه به کاهش دما و فرا رسیدن روزهای سرد سال رخ می دهد.
وی اظهار کرد: بر این اساس معاونت دانشگاه علوم پزشکی این استان نیز با برگزاری کلاس های مختلف آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی های لازم را به زائران اربعین حسینی اعلام کرده است.
صائینی افزود: بر این اساس می توان گفت، با توجه به کثرت زائران احتمال ابتلا فردی به حامل ویروس آنفلوآنزا وجود دارد و در این میان اقدامات پیشگیرانه درمانی لازم اتخاذ و اندیشیده شده است.
وی بیان کرد: بررسی سنوات سال گذشته نیز نشان می دهد مبتلایان بیماری آنفلوآنزا بومی کشور بوده و ارتباطی مسقیم به زائران اربعین کشور عراق نداشته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور نیز با ارائه بروشورهایی به زائرین و حتی موکب های مستقر این مهم را مورد توجه قرار دادند و این استان نیز این آموزش ها را به موکب اعزامی استان در مسیر نجف تا کربلا ارائه کرده است.

***اواخر آذر شیوع آنفلوآنزا در استان زنجان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: بیماری آنفلوآنزا در این استان اواخر آبان و اوایل آذربا توجه سردی هوا در سطح جهانی ، کشورمان و این استان نیز شیوع می یابد.
وی یادآوری کرد: برای مقابله بااین بیماری تجهیزات مورد نیاز از قبیل داروها و وسائل حفاظتی مورد نیاز ذخیره شده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
صائینی افزود: واکسن این بیماری برای گروههای هدف شامل گروههای هدفی که برابر ابلاغ وزارت بهداشت باید واکسن را به صورت رایگان دریافت کنند انجام گرفته و گروم دوم شامل حال کسانی که باید از بخش خصوصی دریافت کنند.
وی گروههای پرخطر را شامل افراد بالای 65 سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماریهای قلبی، بیماریهای مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ،سالمندان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیماران کبدی، خونی و شیمی درمانی ها ذکر کرد.
صائینی افزود: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز امری طبیعی محسوب می شود و در این ارتباط نگرانی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به در پیش بودن روزهای سرد سال انتظار شمار مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا افزایش می یابد که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
این مسئول، با تاکید بر اینکه عموم مردم باید به نکات مهم بهداشتی برای مبتلا نشدن به بیماری آنفلوآنزا توجه کنند، خاطر نشان کرد: بر این اساس شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است و به میزان 50 تا 80 درصد فرد را در برابر ابتلا به این نوع بیماری مصون می کند.
به گزارش ایرنا، آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلودرد و سرفه ظاهر می شود.
سرفه شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا هفت روز خود به خود بهبود می یابد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.