عبدالرضا قریشی روز سه شنبه در همایش روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی در زنجان افزود: از این تعداد به 255 نفر داروهای مرتفع کننده سکته تزریق شده و مابقی با روش دیگر درمان شده اند.
قریشی اظهار کرد: در این زمینه از همه واحدهای درمانی کشور جلو هستیم و با فاصله زیاد دانشگاه تبریز در رتبه دوم قرار دارد.
مسئول واحد درمان سکته حاد مغزی استان زنجان تاکید کرد: 100 نفر به طور میانگین در بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان به خاطر سکته مغزی پذیرش می شوند.
وی افزود: طی یک سال حدود یکهزار و 400 نفر در زنجان سکته مغزی می کنند، که آگاهی مردم از علائم این سکته درصد مرگ و میر و عوارض جانبی آن را پایین می آورد.
قریشی یادآور شد: 30 درصد از افرادی که سکته مغزی می کنند به خاطر درمان نشدن به موقع زمین گیر می شوند و 10 درصد جان خود را از دست می دهند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: افزایش آگاهی تمام کادر درمانی استان درباره سکته مغزی و بعد کل جامعه از اولویت های واحد درمان سکته حاد مغزی استان است.
قریشی با بیان اینکه تا مدت ها از شهرستان طارم بیمار با علائم سکته مغزی نداشتیم، گفت: با برگزاری دوره های آموزشی برای کادر درمانی آن شهرستان در تمام رده ها، امروز شاهد معرفی فوری بیماران با علائم سکته مغزی به مرکز استان هستیم.
به گزارش ایرنا، شایع ترین علائم سکته مغزی به ترتیب، انحراف صورت، ضعف اندام ها و اختلال در تکلم است ،
هر کسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود، احتمال سکته مغزی وجود دارد و باید بلافاصله با 115 تماس گرفته شود.
ضعف اندام ها: احساس ضعف یا سنگینی در یک یا 2 اندام‎، می تواند ناشی از سکته مغزی باشد.
اختلال در تکلم: اگر فردی دچار اختلال در تکلم همچون نداشتن توانایی تکلم، نداشتن درک تکلم، نداشتن توانایی در امکان تولید صوت یا سنگینی کلام شود، باید بلافاصله با 115 تماس گرفته شود.
همچنین مطالعات متعددی نشان می دهد که بستری بیماران سکته حاد مغزی در واحد مراقبت سکته حاد مغزی منجر به کاهش مرگ و میر ناشی از سکته حاد مغزی می شود.
بستری بیماران در SCU با مراقبت های ویژه، منجر به کاهش 18 درصد در عوارض یا مرگ و میر سکته مغزی می‎شود.
با بهره گیری از داروی حل‎کننده لخته خون، 30 تا 50 درصد کاهش در عوارض و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را خواهیم داشت.
در صورتی که بیمار سکته مغزی، به موقع و در زیر سه ساعت به بیمارستان رسانده شود، پس از انجام اقدامات تشخیصی، با داروی حل کننده لخته درمان می شود، که با برداشته شدن لخته و رفع انسداد، حیات به مغز باز می‎گردد.
در 2 سال اخیر در قالب طرح تحول سلامت، 55 بیمارستان در کل کشور مجهز به SCU شده است که خدمات درمان پیشرفته سکته مغزی را به هموطنان ارایه می کند.
سامانه‎ای توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی راه‎اندازی شده، که اطلاعات مربوط به سکته مغزی در آن ثبت می‎شود.
از زمان فعالیت سامانه مذکور، زنجان با ثبت 288 بیمار، استان پیشرو در سطح کشور برای درمان سکته حاد مغزی شناخته شده که لوح تقدیری از جانب وزیر به بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان بیمارستان پیشرو در درمان سکته حاد مغزی در کشور اعطا شده است.
خدمات مرکز فوریت‎های پزشکی در زمینه سکته مغزی اهمیت بالایی دارد، پرسنل مرکز فوریت‎های پزشکی زنجان آموزش‎های لازم در جهت تشخیص و انتقال سریع بیماران سکته مغزی به واحد درمان سکته مغزی دیده اند.
طی 2 ماه اخیر، اورژانس هوایی به یاری بیماران سکته مغزی در دیگر مناطق استان آمده و در این مدت هفت بیمار سکته مغزی از مناطق دوردست استان توسط بالگرد به بیمارستان ولیعصر(عج) منتقل و درمان شده اند.
به دلیل سرعت بالای انتقال، این نوع درمان نتایج خوبی برای بیماران داشته است.
مواردی که باید رعایت کنیم به شرح زیر است، تا دچار سکته مغزی نشویم: کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک سیگار و قلیان، درمان چاقی، درمان چربی و کلسترول، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم، درمان بیماری های قلبی و مصرف منظم داروهای تجویزی.
در صورت بروز علائم سکته مغزی، اولین اقدام تماس با 115 است، وقت را با تماس با اطرافیان از دست ندهید.
3216/8068
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.