امجد باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال بارش های سنگین برف در زمستان، مسئولان ذیربط این اداره کل اقدام به تهیه علوفه و ذخیره آن در انبارهای موجود کرده اند تا در شرایط بحرانی در مناطق تحت مدیریت (حفاظت شده و شکار ممنوع) توزیع شود.
وی اظهارکرد: در صورت نیاز، پخش علوفه زمستانی در سه زیستگاه وحوش علفخوار در مناطق ماهنشان، طارم و دشت سهرین زنجان و با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج این وحوش از زیستگاه های اصلی و پیشگیری از پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی صورت خواهد گرفت.
باقری با بیان اینکه تامین بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار این استان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از اراضی تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست صورت می گیرد افزود: بخشی از این علوفه نیز از محل اعتبارات موجود خریداری و ذخیره می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به زیست تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور در دشت سهرین، این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان زنجان محسوب می شود بنابرین با بارش برف، شرایط زیست برای آهوان موجود در این دشت سخت و مشکل می شود که به همین دلیل اداره کل هرسال در فصل تابستان نسبت به تهیه و تامین علوفه این جانوران علفخوار اقدام می کند.
باقری افزود: در فصول سرد سال هنگامی که زمین پوشیده از برف می شود وحوش علفخوار به دلیل در دسترس نبودن علوفه به ناچار به مناطق مسکونی شهری و روستای نزدیک می شوند که در این میان متاسفانه عده ای افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از موقعیت پیش آمده اقدام به شکار غیرمجاز این حیوانات بی پناه می کنند.
وی از مردم بویژه دوستداران حیات وحش و طرفداران طبیعت و محیط زیست خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار ضمن حمایت از آنها مراتب را بلافاصله به نزدیکترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 و 09392888657و سامانه 1540 به این اداره کل اطلاع دهند.
به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، اگر فرد یا افرادی نسبت به شکار این وحوش علفخوار پناه آورده به حریم شهرها و روستا دست بزنند، در این صورت ماموران محیط زیست استان زنجان براساس قانون آنان را دستگیر و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.