به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ شامگاه جمعه در سخنرانی برای اعلام مواضع و سیاست های خود در خصوص برجام، به عمد نام خلیج فارس را خلیج عربی خواند و این موضوع از چشم هیچ یک از جهانیان پنهان نماند.
شهروندان زنجانی پیرامون این سخنرانی به خبرنگار ایرنا گفتند: زمانی که ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد، ترامپ نمی دانست که سربازان آمریکایی در خلیج فارس هستند.
زنجانی ها اظهار کردند: زمانی که رژیم بعثی به خواست آمریکا، کشتی های نفتی ایران را هدف قرار می دادند، ترامپ نمی دانست که سیاست آمریکایی در خلیج فارس پیاده می شود.
زنجانیان تاکید کردند: زمانی که سربازان آمریکایی به دست نیروهای سپاه گرفتار شدند، ترامپ یاد نگرفته بود که سربازان آمریکایی در خلیج فارس می سر می برند.
شکرعلی آقاجانلو یکی از کارگران ساختمانی زنجان گفت: مگر به تازگی تاریخ و جغرافیا عوض شده است که ترامپ نام خلیج فارس را اشتباه می گوید.
وی افزود: من سواد آنچنانی ندارم اما تا جایی که ذهن و عمرم قد می دهد، خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است و حرف های ترامپ یاوه گویی بیش نیست.
خدیجه رسولی از دیگر شهروندان زنجانی گفت: نباید گلایه ای از ترامپ داشت وقتی جیره خوار رژیم صهیونیستی است.
وی تاکید کرد: ترامپ در مقابل حفظ منافع خود، جغرافیایی جهانی را هم از یاد برده است و باید به وی یادآوری کرد که خلیج فارس کجاست.
بهنام اشرفی از دانشجویان زنجانی تصریح کرد: خنده دار است وقتی حتی کتاب های تاریخ، جغرافیا، ادبیات و تمام قصه های آمریکایی بارها نام خلیج فارس را تکرار کرده اند اما رئیس جمهوری این کشور از این موضوع اطلاعی ندارد.
وی اظهار کرد: به ترامپ پیشنهاد می کنم، بخشی از زمان خود را صرف مطالعه تاریخ خود آمریکا کند، شاید اطلاعات وی نیاز به به روز رسانی دارد.
اشرفی خاطر نشان کرد: قبل از آنکه آمریکایی وجود داشته باشد، نام خلیج فارس در هزاران کتاب در سراسر جهان قید شده بود، ترامپ حتی اگر مطالعه نمی کند، بهتر است سری به قوانین بین المللی بزند.
نام خلیج فارس یا خلیج پارس با همین نام در کتاب هایی به زبان انگلیسی، یونانی، عربی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی قید شده است، آبراهی که هیچ کدام از نقشه های تاریخی جهان از قید نام آن صرف نظر نکرده اند.
سمانه بیات از دیگر شهروندان زنجانی اضافه کرد: امثال افرادی همچون ترامپ، باید به خاطر بیاورند که زمانی همین کشورهای کوچک عربی حاشیه خلیج فارس، بخشی از خاک سرزمین ایران بودند و امروز برای ساختن هویتی برای خود ، دست به تحریف تاریخ می زنند.
بیات تاکید کرد: شاید پول های کشورهای عربی هوش از سر ترامپ برده است که توانایی خواندن و نام بردن خلیج فارس را ندارد.
این شهروند زنجانی گفت: این روزها فضای مجازی پر است از تصاویر سنگ قبر سربازان آمریکایی که محل کشته شدن آنان بر روی این سنگ ها، خلیج فارس قید شده است، ترامپ حتی اگر کتاب نمی خواند یا پای بند قوانین بین المللی نیست، کافی است سری به این تصاویر بزند.
این نخستین بار نیست که رئیس جمهوری آمریکا، به عمد نام خلیج فارس را خلیج عربی می گوید، این راه اشتباه را تمام روسای جمهوری این دولت مستکبر طی کرده اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه 21 مهرماه در سخنانش از نامی جعلی به جای خلیج فارس استفاده کرد که واکنش های جهانی و مردم و دولتمردان ایرانی را به همراه داشت .
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) سیاست جدید دولت خود در قبال ایران را اعلام کرده و گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت آن را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
وی ساعت 12.45 دقیقه روز جمعه به وقت محلی (20.15 به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.