پرویز گرشاسبی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان بابیان اینکه این اضافه برداشتها در چهار برنامه جبران شود افزود: برای تحقق این برنامه باید سالانه سه میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری در سطح کشور اجرا شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری از نظر فنی کمک بسیار قابل توجهی بر روی منابع آب می کند و اقدامات ارزانی محسوب می شود.
گرشاسبی اجرای این پروژه ها را نوعی عدالت اجتماعی در پراکنش دانست و یادآورشد: این فعالیتها مانع مهاجرت از روستا به شهرها در بحران آب می شود و از سوی دیگر کمکی به آب آشامیدنی ساکنان مناطق روستایی دارد.
به گفته وی، بر اساس تحلیل های انجام شده در سطح کشور، فعالیت های آبخیزداری در هر هکتار 520 مترمکعب آب استحصال و آبخوان داری نیز 1000 مترمکعب آب به زیر زمین تزریق می کند.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: قیمت این آب استحصالی یک چهارم قیمت آب های سد سازی مرسوم است که می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد.
گرشابی اظهارکرد: آب تولیدی وزارت نیرو در هر مترمکعب یکهزار و 240 تومان و استحصالی 264 تومان است که این پنج برابر ارزان تر است.
وی ادامه داد: سیاست دولت و وضعیت مالی آن در سال های اخیر درباره توسعه منابعی که برای فعالیت عمرانی دیده می شود استفاده از اسناد خزانه است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: سیستم باید عادت کند تا به سراغ پیمانکاران دارای بنیه مالی برود و سیاست دولت بر این است که اسناد خزانه موجب کاهش تورم می شود.
گرشاسبی یادآورشد: برای اجرای پروژه ها در استان ها مراحل 7 گانه و مدلی برای استان ها تعریف شده که از اعمال سلیقه خارج و بر اساس سند راهبری اقدام می کنند که موجب می شود در آینده دچار مشکل نشوند.
وی افزود: در برخی از فعالیت ها اقدام قابل توجهی در استان زنجان انجام شده و ظرفیت سازی و توسعه مشارکتی باید بر اساس سند راهبردی باشد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: مهمترین و مشکلترین گام در مراحل هفت گانه انسجام سازمانی است که اگر به خوبی پیش برود مشارکت و توسعه محقق می شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.