گل نساء آقامحمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: غربالگری شنوایی اهمیت زیادی دارد و اگر مشکلات شنوایی نوزاد دیر تشخیص داده شود موجب تاخیر در رشد و تکلم می شود که بر توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.
وی یادآوری کرد: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که نداشتن این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می شود.
آقامحمدی با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و 6 ماهگی نوزاد افزود: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان،علائم ناشی از کم شنوایی در کودکان اختلال در تکلم، اختلال در ارتباطات اجتماعی، افت تحصیلی، تاخیر در رشد و بلوغ اجتماعی، بروز ناتوانایی های درکی – شنیداری و اختلال در خواندن و نوشتن ذکر کرد.
به گفته وی، بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان، 6 ماه اول زندگی نوزاد است و بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان است.
آقامحمدی افزود: غربالگری شنوایی نوزادان روشی سریع و آسان است که توسط تست هایی بنام OAE و AABR با استفاده از دستگاه های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد آرام است انجام می شود.
وی اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی را از دیگر فعالیت های بهزیستی استان زنجان در زمینه پیشگیری از ناشنوایی کودکان اعلام کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون سه مرکز در شهرستان زنجان، یک مرکز در خدابنده ، خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان در زمینه غربالگری شنوایی توسط بهزیستی استان زنجان فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته نزدیک به 17 هزار نوزاد و شیرخوار در سطح استان زنجان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
و هم اکنون هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان زنجان در 6شهرستان فعال است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.