میرموسی انیران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به این استان و طی بازدید از گنبد تاریخی سلطانیه مقرر شد، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی به صورت دائمی در این شهرستان ایجاد شود.
وی یادآوری کرد: نبود نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی در این منطقه خلا بزرگی به شمار می رفت و برای ایجاد آن احساس نیاز می شد و این مهم اکنون در حال تحقق یافتن است.
انیران افزود: طبق پیش بینی ها، طراحی نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی این شهرستان تا سه هفته آینده به شورای تصمیم گیرنده در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال می شود.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه 20 غرفه صنایع دستی پیش بینی شده که با راه اندازی آنها می توان علاوه بر معرفی آثار گذشته صنایع دستی این شهرستان، علاقه مندان به فعالیت این رشته را نیز بیش از گذشته ترغیب کرد.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: در مجموع برای ایجاد این نمایشگاه دائمی، اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال (250 میلیون تومان) مورد نیاز است و با همکاری شهرداری سلطانیه نیز زمین مورد نیاز این پروژه نیز تحویل داده شده است.
وی ابراز کرد: این پروژه در طرح ویژه سلطانیه نیز لحاظ و به تمامی ابعاد آن توجه ویژه شده است.
انیران افزود: گنبد جهانی سلطانیه اثر آجری باشکوه در جهان به شمار می رود چرا که توانسته از پنج مولفه ثبت جهانی سه مولفه را به خود اختصاص دهد که این مهم در کمتر اثر جهانی نمایان است.
وی خاطرنشان کرد: گنبد تاریخی سلطانیه با برخورداری از شاخص هایی توانسته است به عنوان اثری جهانی و ماندگار گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند اما باید بیش از گذشته به عموم علاقه مندان معرفی شود.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 140 هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد خشتی جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با هفت هزار و 638 نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.