امجد باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ظروف یک بار مصرف پلاستیکی علاوه بر تخریب محیط زیست سلامت انسان را به خطر می اندازد، افزود: تماس این ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و با تولید مواد بسیار خطرناک سلامت افراد را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: توزیع نوشیدنی و غذاهای نذری در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان، بهتر است در ظروف یکبار مصرف گیاهی که تجزیه پذیر هستند صورت گیرد.
باقری افزود: در توزیع نذورات غذایی و نوشیدنی ها از قبیل برنج، شله زرد، آش، حلوا، چای، شیر، شیرکاکائو و شربت از ظروف یکبار مصرف گیاهی که تجزیه پذیر هستند استفاده شود و دریافت کنندگان این نذری ها لازم است این ظرف ها را پس از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی داخل آن در سطل های زباله بیندازند تا محیط زیست و طبیعت مورد تهدید قرار نگیرد.
وی اظهار کرد: ظروف یکبار مصرف نایلونی با توجه به ماندگاری طولانی مدت و مضرات و خطرات زیست محیطی آن، نباید مورد استفاده قرار گیرد و در صورت استفاده نیز نیاز به دقت بیشتری دارد.
باقری از عزاداران حسینی خواست ظروف یکبار مصرف را پس از استفاده در سطل های زباله قرار دهند چراکه انداختن آن بر روی زمین، چهره شهر را زشت و ناپسند می کند.
وی اظهار کرد: برخی حیوانات نیز از آسیب ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی رها شده در طبیعت در امان نمی مانند و در واقع با بلعیدن تکه هایی از آن به استقبال بیماری و مرگ می روند.
باقری با بیان اینکه عموم مردم باید هشدارها و توصیه ها در این خصوص را جدی تر بگیرند افزود: در ایام عزاداری ها، استفاده از ظروف یک بار مصرف افزایش می یابد و اگر افراد نکات بهداشتی را رعایت نکنند در این صورت سلامت آنان به خطر می افتد.
به گزارش ایرنا، بنا به گفته یک متخصص تغذیه در کشور، ظروف یکبار مصرف رایج که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات ها، تکایا و حسینیه ها مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند و مواد سمی آنها به مواد غذایی درون آن منتقل می شود.
ریختن مایعات به درون لیوان های شفاف پلاستیکی سرطان زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی استفاده شود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.