شاهپوررضا کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سال 1388 نخستین‌ بار به همت اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان، نماینده فرمانداری خرم دره و هیاتی متشکل از باستان ‌شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر حمیدرضا ولی پور کاوش در محوطه ‌ای باستانی در این منطقه آغاز شد که این کاوش‌ها از ابهامات و رازهای سکونت انسان طی 8 هزار سال پیش در این منطقه باستانی پرده بر‌داشت و تقابل‌ها، شباهت ها و تفاوت‌ های فرهنگی میان این منطقه با 2 بخش شمال غرب کشور و مرکز فلات ایران را مورد مقایسه قرار داد.
وی اظهار کرد: 'تپه خالصه '، محوطه‌ ای باستانی متعلق به دوره نوسنگی و مس و سنگ است، یکی از مهمترین اهمیت‌های کاوش در این تپه، انجام نخستین مطالعات علمی باستان‌ شناسی در حوزه خرمدره در استان زنجان است که پیش از این نیز خرمدره به منظور تهیه نقشه باستان شناسی، مورد مطالعات بررسی و شناسایی قرار گرفته بود اما تاکنون هیچ یک از محوطه‌ های باستانی این شهرستان به ویژه در دوره نوسنگی و مس و سنگ مورد مطالعه قرار نگرفته بود.
معاون فرماندار خرمدره تصریح کرد: مطالعه دوره نوسنگی و مس و سنگ خرمدره این امکان را مهیا می‌کند تا مقایسه‌ ای میان تبادلات، شباهت ها و حتی تفاوت ‌های فرهنگی میان این حوزه فرهنگی با 2 حوزه دشت قزوین و شمال غرب کشور صورت گیرد، آنچه که اهمیت انجام این مطالعات را دو چندان می‌کند، وجود کریدور فرهنگی، حدفاصل میان میاندوآب، خرم دره و زنجان است که از گذشته تا امروز رابط میان 2 منطقه فرهنگی شمال غرب کشور با مرکز فلات ایران بوده است.
وی ابراز کرد: این یک کریدور طبیعی فرهنگی است که از گذشته تا امروز رابط فرهنگی 2 نقطه مهم کشور، یعنی شمال غرب و مرکز فلات ایران بوده و از این بابت اهمیت زیادی داشته و آنچه در این مطالعات می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، فهم این موضوع است که این کریدور فرهنگی به کدام یک از این مناطق فرهنگی، نزدیکی بیشتری داشته و به کدام منطقه فرهنگی شمال غرب کشور و مرکز فلات ایران تعلق دارد.
کاظمی یاد آور شد: پس از انجام لایه ‌نگاری و کاوش های باستان ‌شناسی بخشی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی دوره نوسنگی و مس و سنگ منطقه آشکار می‌شود، 'تپه خالصه' خرمدره، تپه ‌ای کم ارتفاع است و احتمالا لایه‌ های باستانی نهفته در آن زیر رسوبات مدفون شده ‌اند و احتمالا ما در این محوطه باستانی با روستاهای اولیه و یا استقرارگاه‌های فصلی و حتی دائم متعلق به 7 و 8 هزار سال قبل مواجه می‌شویم.
وی بیان کرد: شواهد سطحی از قبیل سفال‌ های بدست ‌آمده و پراکنده در سطح محوطه نشان می‌ دهد که احتمالا این تپه باستانی تنها 2 دوره نوسنگی و مس سنگ طی کرده و پس از آن متروک شده است اما این موضوع پس از ایجاد دیواره لایه ‌نگاری آشکار می‌شود سفال ‌های نخودی و منقوش با خمیره متخلخل در سطح محوطه پیدا شده است که بی شباهت به سفال‌ ها و نمونه‌ های بدست‌ آمده در قزوین و محوطه‌ هایی چون تپه زاغه نیست.
معاون فرماندار خرمدره تاکید کرد: تپه خالصه در یک کیلومتری جنوب خرمدره واقع شده و اطراف این محوطه باستانی را باغ های انگور دربرگرفته است و رودخانه کبیر از فاصله‌ ای کمتر از یک کیلومتری آن عبور می‌کند از آنجایی که باغات پرشماری دورتادور این محوطه باستانی را محصور کرده‌اند، آنچه اکنون قابل استفاده مانده محوطه‌ ای به وسعت دو هکتار است، اما باستان‌شناسان حدس می‌زنند پس از انجام مطالعات گمانه ‌زنی وسعت این محوطه در مسیر باغات افزایش یابد.
وی افزود: لازم به یادآوری است در واپسین لحظه های کاوش، 2 اسکلت نوزاد مربوط به هشت هزار سال پیش که به گونه ی خمره ای تدفین شده بودند در محل یافت شده است.
به گزارش ایرنا، خُرَّم درّه شهرستانی است در استان زنجان، این شهرستان در مسیر جاده ابریشم و اتوبان قزوین - زنجان قرار دارد و دارای ایستگاه راه آهن است. شهرستان خرمدره در 49 درجه و 25 دقیقه تا 48 درجه و 55 دقیقه طول شرقی نصف‌النهار مبدأ و 36 درجه و 25 دقیقه تا 36 درجه و 10دقیقه شمالی خط استوا قرار گرفته ‌است. وسعت شهرستان 5/394 کیلومتر مربع و جمعیت شهر خرم دره طبق آمار سال‌90 بالغ بر 53هزار نفر است.
7324/6085
خبرنگار: اکرم بیات ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.