محمدرضا یوسفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجد اشتغال و درآمد در سراسر جهان شناخته می شود.
وی یادآورشد: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آنها می شود که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی اشاره کرد.
یوسفی اظهار کرد: متقاضیان مشاغل خانگی متناسب با نوع فعالیت مورد نظر به صورت مستقل، تحت پوشش و پشتیبان تعریف شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: از تعداد 10 هزار و 984 مجوز صادر شده، پنج هزار و 983 نفر از تسهیلات مشاغل خانگی در سطح استان بهره مند شده اند.
وی خاطر نشان کرد: مدت اعتبار مجوزهای فرشبافی پنج سال و سایر مجزوها 2 سال است و افراد می توانند در صورت تمایل به ادامه فعالیت نسبت به تمدید آن اقدام کنند.
یوسفی ادامه داد: فهرست رشته های مشاغل خانگی، اطلاعات تعدادی از رشته های مشاغل خانگی، فرم ثبت نام متقاضیان به تفکیک مستقل، تحت پوشش و پشتیبان در سایت مشاغل خانگی به آدرس www.mashaghekkhanegi.ir موجود و قابل مشاهده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به نبود محدودیت برای دریافت مجوز برای مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: تمامی علاقه مندان به فعالیت در این زمینه می توانند از دستگاه های تخصصی درخواست مجوز کنند.
وی اضافه کرد: در مورد مجوزهای پشتیبان شرط سنی حداقل 20 سال تعریف شده است و برای دریافت مجوز مشاغل خانگی لازم است افراد در زمینه مورد تقاضا گواهینامه مهارتی از مراجع رسمی داشته باشند.
یوسفی ابراز کرد: به موجب ماده 7 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، افرادی که دارای مجوز مشاغل خانگی هستند، از مزایایی چون استفاده از بازارهای عرضه محصولات خانگی، عضویت در شرکت سهامی عام خوشه ای، معافیت از عوارض عوارض اداری و تجاری تعیینی و مصوب شوراهای اسلامی و نبود نیاز به تغییر کاربری مسکونی برای فعالیت برخوردار می شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: به موجب تبصره همین ماده، بانک مرکزی هر ساله بخشی از منابع قرض الحسینه بانک ها را برای حمایت از فعالان اقتصادی در این بخش منظور می کند.
وی افزود: اشتغال خرد و از جمله کسب و کارهای خانگی به علت سهولت ایجاد آن و بدون نیاز به سرمایه اولیه کلان همواره در برنامه ریزی های کلان حوزه اشتغال گنجانده می شود.
یوسفی اظهارکرد: هم اکنون دولت در قالب برنامه اشتغال فراگیر از مجموع هدفگذاری انجام شده، نزدیک 91 هزار فرصت شغلی را ذیل قالب اشتغال حمایتی لحاظ کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان اشتغال خانگی را مفهومی فرا بخشی خواند و گفت: در فهرست مشاغل تایید شده خانگی، از هر سه بخش عمده اقتصادی کشاورزی، صنعتی و خدماتی مشاغل متنوعی وجود دارد.
وی یادآورشد: درآمد حاصل از کسب و کارهای خانگی به نوع و زمینه فعالیت و حجم کاری که توسط فرد انجام می شود، بستگی دارد.
یوسفی خاطر نشان کرد: با توجه به استقبالی که از اجرای این قانون به عمل آمده می توان نتیجه گرفت که اشتغال خرد و خانگی به خصوص برای بانوان یا افرادی که به هر دلیل در کارگاه های متعارف مشغول به کار نیستند، مطلوب بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: از سال گذشته رویکرد جدیدی در خصوص راهبری اشتغال خانگی اتخاذ شده است که طی آن حمایت هایی در زمینه ایجاد مشاغل پیشین و پسین به صورت زنجیره کامل تامین مواد اولیه و تولید محصول و درنهایت اتصال به بازارهای فرا منطفه ای انجام می گیرد.
به گفته وی با توسعه و تقویت بخش پشتیبان ها می توانیم این خلاء را به نحو مطلوب پوشش داد.
در سالهای گذشته اخیر بدلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه های IT نیز فراهم شده است.
این مشاغل که روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزونی و تنوع است این امکان را فراهم می آورد تا افراد بتوانند در محیط خانه با استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز، به انجام کسب و کارهای گوناگون در این حوزه بپردازند.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.