به گزارش ایرنا ، در نهایت ترکیب 9 نفره شورای شهر زنجان روز اول شهریور ماه جاری پس از برگزاری مراسم تحلیف، با چهره ای کاملا مردانه کار خود را آغاز کرد و جای نمایندگان نیمی از جمعیت استان زنجان (زنان) در این پارلمان محلی خالی ماند.
هرچند پس از برگزاری الکترونیکی انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان، اعتراض های چند باره ای نسبت به نتیجه آن از سوی نامزدها انجام شد اما بالاخره با تایید صحت انتخابات ازسوی هیات نظارت عملا پرونده انتخابات شورای شهر زنجان بسته شد.
با کلید خوردن کار شورای شهر اعضای این شورا احمد نصیری را به عنوان رئیس شورای شهر زنجان و مسعود مرادخانی را به عنوان نایب رییس این شورا انتخاب کردند.
اعضای شورای شهر زنجان نیز با 6 رای موافق از مجموع 9 رای علی محمدی که پیشتر در سمت مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان فعالیت می کرد، را از بین 12 گزینه مطرح به عنوان سرپرست شهرداری زنجان انتخاب کرد و وعده داد شهردار زنجان را در کمتر از 2 ماه آینده معرفی کند.
قبل از آغاز به کار فعالیت شورای پنجم، عزل و نصب شهردار منطقه 2 شهر زنجان با حاشیه هایی همراه بود، 'سمانه شاددل' اولین شهردار زن در زنجان که در آستانه آغاز به کار شوراهای شهر به سمت سرپرست شهرداری منطقه 2 این شهر منصوب شده بود، در کمتر از یک هفته توسط سرپرست شهرداری منتخب شورای شهر پنجم برکنار و داود نوری به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و انتصاب شهردار جدید منطقه 2 از سوی سرپرست شهرداری را بدلیل سپری نکردن مراحل قانونی آن فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد که این امر موجب شد تا بار دیگر سرپرست تعیین شده برای شهرداری منطقه 2 این کرسی را به مسعود قربانی سرپرست بعدی بسپارد.
حمیدرضا عزیز پور گفت: در اجرای بند یک ماده 80 قانون قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اولین وظیفه شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است.
وی افزود: انتخاب شهردار باید با رعایت کامل مفاد آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب سال 77 هیات وزیران باشد.
عزیزپور خاطرنشان کرد: پس از انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر در شهرهای زیر 200 هزار نفر ، فرد مورد نظر جهت صدور حکم به استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت فرد انتخابی به سمت شهردار به وزیر کشور جهت سیر مراحل قانونی و صدور حکم معرفی خواهد شد.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان نیز در این خصوص گفت: از 21شهر این استان شهرداران پنج شهرنیک پی، هیدج، صائین قلعه، سلطانیه و حلب مشخص شده که مراحل اداری خود را سپری می کند.
علی اسدی افزود: شهرداران 16 شهر این استان مشخص نشده و بر اساس قانون شوراها سرپرست تعیین شده که از این تعداد یک نفر زن نیز به عنوان سرپرست شهرداری ارمغانخانه تعیین شده و در این میان شوراهای اسلامی شهر و روستا مکلفند در مدت سه ماه نسبت به انتخاب و معرفی شهردار پیشنهادی به استانداری اقدام کنند.
وی اظهار کرد: در قانون شوراها تاکید شده در اولین فرصت شوراها، نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: تاکنون شهرداران نیک پی، صائین قلعه و حلب انتخاب و در واقع ابقا شده اند و برای شهرهای هیدج و سلطانیه نیز شهرداران جدیدی برای فعالیت پیشنهاد داده شده است.
وی، با اشاره به سوابق اجرایی شهرداران تعیین شده پنج شهر استان خاطرنشان کرد: بر این اساس مجتبی شریفی که هم اکنون شهردار نیک پی انتخاب شده، یک دوره شهردار بوده و ناصر حقانی نیز شهردار صائین قلعه در دوره چهارم در این سمت فعالیت داشته و حدود یکسال شهردار ابهر بوده است.
اسدی می افزاید: 'حمید احمدی' نیز که از سوی شورای پنجم به عنوان شهردار حلب انتخاب شده در دوره چهارم نیز در این سمت مشغول بکار بوده و در واقع ابقا شده است.
وی اضافه کرد: برای شهر سلطانیه نیز' عزیز افشار' که سابقه فعالیت شهردار هیدج، ماهنشان، سو کند، سریش آباد و بیجار استان سنندج، را در کارنامه فعالیت کاری داشته از سوی شورای شهر به عنوان شهردار جدید انتخاب و 'مسعود امیدی' نیز به عنوان شهردار جدید هیدج انتخاب شده است.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان همچنین در ارتباط با فرآیند حکم شهردار خاطرنشان کرد: شورای شهر پس از رایزنی، فرد مورد نظر برای تصدی شهرداری را به استانداری معرفی و سپس به معاونت عمرانی ارجاع می دهد و پس از این مرحله نیز از طریق اداره کل امور شهری و شوراها اقدامات لازم از قبیل استعلام های لازم در کوتاهترین زمان ممکن انجام و در نهایت به صدور حکم فعالیت صادر می شود.
به گزارش ایرنا، در نتیجه سرشماری سال 95، جمعیت کل استان زنجان یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر برآورد شد.
شهر زنجان نیز به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار : رویا رفیعی** انتشار : اسماعیل جهانبخش
6085/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.