به گزارش ایرنا، زهرا نوع پرست روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران استان زنجان افزود: قانون جامع اخیر حمایت از معلولان مشکلاتی داشت و اجرا نمی شد که در اصلاحیه انجام گرفته این مانع حذف شده و جدا از این بندهای ویژه و قوی تر دیده شده است.
وی اظهار کرد: در این قانون بر مسائل مهم مانند اشتغال معلولان لحاظ شده که امیدواریم هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
نوع پرست افزود: هم اکنون یک هزار و 150 مرکز توانبخشی در سطح کشور وجود دارد که هدف از راه اندازی این مراکز آموزش و توانمند سازی معلولان و پیوند آنها با خانواده هاست و تیم هایی شامل روانشناس، مددکار و فیزیوتراپ، گفتار درمان و کار درمان در این مراکز مستقر هستند.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم بهزیستی توسعه مراکز توانبخشی در کشور به ویژه مناطق محروم است و هم اکنون 30 شهرستان محروم در کشور وجود دارد که امسال شاخص هایی در این مناطق مورد توجه قرار گرفته است.
این مسوول ادامه داد: این دفتر وسایل کمک توانبخشی را نیز طبق ماده سه قانون جامع حمایت از معلولین و مصوبه دولت در سال 94، به افراد معلول نیازمند در صورت بی بضاعت بودن ارائه می دهد.

*** فعالیت 300 مرکز توانبخشی حرفه ای در کشور
مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از حدود یکهزار و 150 مرکز توانبخشی اعلام شده حدود 300 مرکز توانبخشی حرفه ای در کشور فعالیت می کنند که هدف این نوع مراکز ارائه آموزش به افراد با معلولیت هایی با درجه متوسط و شدید بوده است.
وی بیان کرد: مراکز پشتیبانی شغل نیز با هدف کاریابی برای معلولان راه اندازی شده و این در حالی است معلولان برای اشغال با مشکلات متعددی مواجه هستند، که در 10 استان کشور به صورت آزمایشی اجرا می شود.

*** ثبت نام یک میلیون و 300 هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی کشور
وی ادامه داد: هم اکنون یک میلیون و 300 هزار معلول در بانک اطلاعاتی کشور ثبت نام شده اند که بیبشترین نوع معلولیت ها را ذهنی و جسمی حرکتی، 12 درصد دیگر معلولیت ها را ناشنوایی و 10 درصد دیگر نیز اختلالات بینایی تشکیل می دهد.
نوع پرست افزود: هم اکنون حدود 20 هزار ضایعه نخاعی نیز در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت نام شده اند.
به گفته وی، بر اساس بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور از سال گذشته تا کنون شمار معلولان حدود 100 هزار نفر افزایش یافته است.
وی همچنین، شیوع اوتیسم در کشور را 9 دهم درصد ذکر کرد و گفت که این میزان با توجه به طرح آزمایشی اجرا شده مورد سنجش قرار گرفته است.

*** 50 درصد معلولان کارت هوشمند دریافت کردند
مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای 50 درصد افراد معلول تحت پوشش این سازمان کارت هوشمند صادره شده و طبق سیاست های اتخاذ شده باید در دوره پنج ساله تمامی افراد تحت پوشش را در برگیرد.
وی اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی سازمان، بر مبنای حوزه پیشگیری تکیه دارد و بر این اساس غربالگری اوتیسم در کشور آغاز شده که با تشخیص ساده آن از سنین یک تا 2 سال می توان به درمانهای لازم اقدام کرد.
نوع پرست افزود: غربالگری شنوایی نیز طبق تفاهم نامه منعقد شده با بیمارستانها به صورت فراگیر در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار و در برنامه ششم توسعه برنامه مشاوره ژنتیک اجباری شده و این موضوع نیز اهمیت دارد، چرا که 50 درصد معلولیت ها منشا ژنتیکی دارد و علاوه بر آن نیمی از عقب ماندگی های ذهنی شدید، نیز ژنتیکی بوده و با اجباری شدن این امر می توان از بروز بسیاری از معلولیت ژنتیکی و مادر زادی پیشگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: هزینه های گفتار درمانی، شنوایی شناسی، کار درمانی بالاست که تحت پوشش بیمه نیستند و لذا در قانون جامع حمایت از معلولان و در صورت تصویب، بسته بیمه خدمات توانبخشی برای معلولان در نظر گرفته شده است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی*** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.