به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان روز پنجشنبه در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی استان زنجان افزود: شهر ایده ال بارها عنوان شده شاخص و مشخصاتی برای شهروندان همان محل دارد، اما شهر گردشگر علاوه بر داشتن این شاخص ها برای گردشگران و مهیمانانی که وارد این شهرها می شود را نیز در بر می گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد، استان زنجان نیز با داشتن ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری یکی از شهرهای منتخب این سازمان در شهر گردشگر باشد.
مونسان افزود: طی دولت یازدهم چهار شهر در حوزه صنایع دستی شامل شهرهای تبریز، اصفهان ،مشهد و لاله جین همدان به ترتیب در زمینه فرش ، صنایع دستی، سنگ های قیمتی و سفال ثبت جهانی شدند که امیدواریم همین روند نیز در دولت دوازدهم ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: با اقدامات انجام گرفته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور دردولت یازدهم به صادرات 237 میلیون دلار دست یافت و این امر آثار خوبی بدنبال دارد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی حداکثر با به ازای هر 50 میلیون تومان می توان یک شغل ایجاد کرد و این در حالی است برای بخش های دیگر مانند صنعت ،نفت و پتروشیمی بالغ بین 500 تا یک میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی ابراز کرد: این موضوع نشان می دهد با اعداد بسیار پایین می توان در حوزه گردشگری و صنایع دستی شغل ایجاد کرد و علاوه بر آن با تحقق این کار توزیع عادلانه ثروت در جامعه نیز به وقوع می پیوندد.
مونسان افزود: ایجاد شغل در حوزه گردشگری، صنایع دستی و دیگر بخش های مرتبط این سازمان در روستاها و شهرهای کوچک به سرعت وارد رونق و جذب بیشتر گردشگر منجر شده و موجب در آمد زایی می شود.
وی یادآوری کرد: برای شهر سلطانیه استان زنجان نیز با پیشینیه تاریخی فراوان نمی توان هتل 60 میلیارد تومانی ساخت اما می توان با ایجاد اقامت سراها نسبت به جذب گردشگر و در آمدزایی در این بخش اقدام کرد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: عمده ترین توریسم های خارجی ایران را اروپایی و علاقمند به آثار فرهنگی ، تاریخی تشکیل می دهند و موضوع مهمی که وجود دارد این است که گردشگران به اندازه کافی هتل های چند ستاره را تجربه کرده اند و بیشتر به دنبال آن هستند از آداب ، سنت های و آیین های کهن کشور مطلع شوند و ایجاد اقامت سراها امری مهم است.

** ورود گردشگران پس از برجام افزایش یافت
مونسان با اشاره به اینکه ورود گردشگران خارجی پس از برجام افزایش یافت ، افزود: با اقدامات انجام گرفته طول مدت ویزای فرودگاهی از 15 روز به 90 روز افزایش یافته است که تسهیل جدی برای ورود گردشگران خارجی محسوب می شود.
وی بیان کرد: افزایش جذب و سرمایه گذاری خارجی و در حوزه های خدماتی و گردشگری طی دولت یازدهم رشد یافته است.
این مسوول افزود: بودجه دولت برای انجام سرمایه گذاری محدود بوده و حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف چشم انداز بهتری را ترسیم می کند.
مونسان افزود: بر این اساس در برخی موارد سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری خود فرآیند بورکراسی قرار می گیرند و بخش های نیز به این موضوع تنگ نظرانه نگاه می کنند و مانع از حضور این بخش در حوزه اقتصادی می شوند.
وی ابراز کرد: دردیدار اخیر اعضای هیات دولت با رهبری نیز ایشان تاکید کردند که باید اقتصاد نفتی، رانتی به سمت اقتصاد مردمی سوق داده شود ، چرا که با بودجه دولتی نمی توان توسعه را رقم زد و عمده آن در بخش های حقوق و دستمزد و هزینه های جاری صرف می شود.
مونسان افزود: نرخ ایجاد اشتغال خالص به صفر رسیده بود و دولت یازدهم توانست در هر سال 600 هزار شغل در سال ایجاد کند که کار بسیار سختی است و در این رابطه مجلس شورای اسلامی یک میلیون شغل را در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته و برای تحقق این امر 770 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد، ذخایر استراتژیک کشور وضعیت نامناسبی داشت و شاخص‌های اقتصادی چندان مناسب نبود.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد:امروز به پشتوانه دیپلماسی هوشمندانه دولت یازدهم از تحریم عبور کرده ایم و هم اکنون دریچه‌های تعامل بیش از گذشته گسرده تر شده است.
وی افزایش ارتباطات پولی و بانکی را از جمله دستاوردهای مهم پس از برجام ذکر کرد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.