سید رضا موسوی مشکینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این 2 شکارچی متخلف در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در دشت سهرین زنجان دستگیر و لاشه آهو نیز در درون خودروی سواری پراید کشف شد.
وی اظهار کرد: برای این شکارچیان متخلف و غیرمجاز که بومی منطقه بوده و از شکارچیان سابقه دار هستند پرونده تشکیل و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی استان معرفی شدند.
موسوی مشکینی افزود: شکار آهو در مناطق زنجان ممنوع و غیرقانونی می باشد و هر متخلفی که مرتکب این عمل شود مبلغ 100 میلیون ریال به عنوان ضرور و زیان باید به حساب محیط زیست واریز کند و هیچ اغماضی نیز درکار نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، در شانزدهم شهریور سال 94 دو شکارچی متخلف چهار راس از آهوان دشت سهرین زنجان واقع در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه را شکار و آنها را سلاخی کرده بودند.
از منزل یکی از این شکارچیان متخلف که بطور بی رحمانه ای دست به سلاخی و مثله کردن سه راس آهو زده بودند یک قبضه سلاح ساچمه زنی پنج تیرپران غیرمجاز، یک قبضه سلاح ساچمه زنی ته پر دولول مجاز، 100 تیر فشنگ ساچمه، 2 تیر فشنگ تک گلوله و هشت تیر فشنگ سلاح برنو، دو دستگاه دوربین چشمی، یک دستگاه پروژکتور، مقداری وسایل پر کردن فشنگ و یک دستگاه ابزار فشنگ پرکنی کشف و ضبط شد و حدود سه کیلوگرم گوشت مثله شده آهو به همراه دست ها و پاها و سرهای بریده شده آنان به دست آمد.
از دیگر شکارچی نیز مقداری گوشت و همچنین دست ها، پاها و سر یک راس آهو به همراه یک قبضه سلاح ساچمه زنی، ته پر تک لول مجاز، 85 تیر فشنگ ساچمه، 24 تیر فشنگ چارپاره و مقدار زیادی از ابزار و وسایل فشنگ پر کنی، کشف و ضبط شد.
آذر ماه سال 93 نیز 2 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان در دام شکارچیان غیرمجاز گرفتار آمده و با بی رحمی سلاخی شدند.
سه صیاد متخلف این آهوان را که از بازماندگان آهوان ایران در شمالغرب کشور بودند به دور از چشم محیط بانان و همیاران محیط زیست منطقه حفاظت شده سرخ آباد شکار کرده بودند.
اواخر اردیبشهت سال 93 نیز یک راس آهو ماده در 'دشت سهرین' زنجان توسط شکارچیان غیرمجاز به دام افتاده و به دور از چشم محیط بانان سلاخی شده بود که در این رابطه فرد خاطی دستگیر و لاشه مثله شده این آهو کشف و ضبط و به زندان و جبران ضرر و زیان محکوم شد.
منطقه حفاظت شده سرخ آباد با مساحت 122 هزار و 618 هکتار از سال 1375 تحت حفاظت قرار گرفته و دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود. دامنه ارتفاعی 500 تا2900 متر بارندگی و دمای متوسط سالیانه 500 میلیمتر و 11 درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل نموده است. پوشش گیاهی منطقه شامل ارس ،گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون،گون،آویشن، درمنه،کلاه میر حسن ، چوبک، لاله، مرزه، ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
منطقه 'فیله خاصه' نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
سال 95 تعداد یک هزار و 82 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه مشاهده شد در حالی که در سال 94 به تعداد یک هزار و 246 راس بود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.