حمید احمدی روز چهارشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان افزود: اداره کل گمرک این استان در پنج محور برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند.
وی ارائه خدمات گمرکی بصورت الکترونیکی و شفاف سازی فرآیند تجارت را یکی از این محورها برشمرد و یادآورشد: برای اجرای این محور، توسعه و تکمیل سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرا مرزی و دریافت اظهار کالا به صورت الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری پیش بینی شده است.
احمدی اظهار کرد: در ذیل همین محور، کارشناس اظهارنامه به صورت متمرکز در سامانه و به طریق خودکار تعیین می شود و ارتباط رو در رو وجود ندارد و از همین رو سلامت اداری افزایش می یاید.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: با اعمال این سامانه پرداخت ها در گمرک بصورت الکترونیکی است و امکان جعل و سوء استفاده وجود ندارد و به همین علت امکات وقوع تخلفات مالی کاهش می یابد و از سوی دیگر تمام مراحل تشریفات گمرکی در سامانه برای صاحب کالا و متصدی گمرکی قابل مشاهده است.
وی خاطر نشان کرد: حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات دومین محور پیش بینی شده برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
احمدی ادامه داد: کاهش تشریفات گمرکی در رویه صادرات، ارائه تسهیلات ارزیابی در محل برای کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی و ترخیص مواد اولیه و کالاهای واسطه ای واحدهای تولیدی در مسیر سبز گمرکی با کمترین تشریفات و حداقل زمان از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این محور بشمار می آید.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: ترخیص مواد اولیه و کالاهای واسطه ای واحدهای تولیدی با ضمانت نامه بانکی و ترخیص نسیه برای جبران کمبود نقدینگی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای حمایت همه جانیه و هدفمند از صادرات است.
وی استانداردسازی خدمات این اداره کل را از دیگر محورهای پیش بینی شده برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام و اضافه کرد: در این زمینه برنامه های استانداردسازی فرآیند گمرکی به منظور کاهش زمان تشریفات و کاهش زمان انجام تشریفات گمرک به کمتر از یک ساعت اجرا می شود.
احمدی ایجاد تحول در نظام اداری را محور چهارم پیش بینی شده برای سیاست های اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: در همین راستا تطبیق نیروی انسانی با فعالیت ها و برنامه های سازمان، واگذاری بخشی از تصدی ها به بخش خصوصی و تعاونی پیگیری مکرر برای توسعه فضای انبار و بارانداز گمرکی انجام می شود.
مدیرکل گمرک استان زنجان حمایت از حقوق شهروندی را محور پنجم سیاست های این اداره کل در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: در همین زمینه انتشار آزاد آمار تجارت خارجی، دسترسی صاحبان کالا به میزان فعالیت تجاری خود به صورت محرمانه و دسترسی آزاد به بخشنامه های گمرکی و فرآیند انجام عملیات گمرکی در سایت گمرک در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: ثبت درخواست های مراجعان گمرک بصورت الکترونیک در سایت و بدون نیاز به مراجعه گمرک و با شماره پیگیری شامل انجام کار هم از دیگر برنامه ها محسوب می شود.
احمدی تاکید کرد: در راس تمام این برنامه ریزی ها، هدفگذاری افزایش 100 درصدی میزان صادرات سال جاری در مقایسه با سال 95 هدفگذاری شده است.
سال گذشته صادرات 330 میلیون دلاری محصولات تولیدی از مبدا زنجان و صادرات 185 میلیون و 270 هزار دلار از گمرک این استان به ثبت رسید.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.