مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: امسال بزرگترین پروژه بین المللی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی برای بهبود کودکان دچار فلج مغزی با همکاری این مرکز انجام خواهد شد.

به گزارش‌خبرنگارایلنا از زنجان، دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان امروز پنجشنبه (26 مرداد) در نشست هم‌اندیشی کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی نوین در جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در دهه 80 رویان تحقیقاتی در خصوص سلول های بنیادی انجام داد.

وی با بیان اینکه دانش سلول‌های بنیادی به عنوان یک انقلاب در عرصه خدمات پزشکی مطرح است، گفت: مسئله اخلاق یکی از موارد مورد توجه در بحث سلول های بنیادی است.

ضرابی با بیان اینکه سلول های بنیادی به عنوان یک حرکت بزرگ در عرصه پزشکی در حال پیشروی است، خاطرنشان کرد: در خصوص مسئله اخلاقی برای کسب اجازه، موضوع به اطلاع مقام معظم رهبری رسید.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با یادآوری اینکه توصیه رهبری نقطه عطفی برای شکل‌گیری توسعه سلول های بنیادی شد، گفت: سلول‌های بنیادی توانایی خودنوزایی دارند و می‌توانند تحت شرایط خاص در بدن و یا در آزمایشگاه به انواع سلول ها تبدیل شوند.

وی تزریق سلول های بنیادی برای ترمیم سلول های آسیب دیده انجام می شود، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی جنینی در جنین در حال تکوین وجود دارد.

ضرابی افزود: مغز استخوان یکی از معمولی ترین منابعی است که پزشکان در حدود 40 سال است که سلول های آن را با موفقیت پیوند می کنند.

وی یکی دیگر از منابع برداشت سلول های بنیادی را خون محیطی عنوان کرد و گفت: سلول های بنیادی خون بند نافت هم یکی دیگر از منابع است که بایستی بلافاصله پس از تولد نوزاد جمع آوری شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با یادآوری اینکه خون گیری از بند ناف هیچ آسیبی به نوزاد وارد نمی‌کند، گفت: بایستی بلافاصله در عرض 5 تا 10 دقیقه قبل از لخته‌شدن خون، عمل جمع‌آوری خون بند ناف انجام شود.

وی با بیان اینکه بانک عمومی و خصوصی از انواع بانک خون بند ناف است، افزود: بر طبق آمار جمع‌آوری شده در دنیا 750 هزار نمونه در بانک عمومی و 3 میلیون در بانک‌های خصوصی جمع آوری شده و 35 هزار نمونه مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته ضرابی، مزیت بند ناف نسبت به دیگر روش ها، کاهش میزان بروز بیماری پیوند علیه میزبان، امکان انجام پیوند با تشابه کمتر HLA، تهیه خون بند ناف آسان و بدون درد، کاهش ریسک انتقال آلودگی های ویروسی و در دسترس بودن تعداد زیاد واحد خونی در بانک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش می‌روند، گفت: از این‌رو در دسترس بودن سلول های بنیادی یکی از مزیت های این سلول هاست.

ضرابی با بیان اینکه در ایران بانک عمومی و خصوصی موجود است، تصریح کرد: در بانک عمومی 15 هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از 81 هزار نمونه ذخیره سازی شده است که بالاترین ظرفیت سلولی در سطح منطقه است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ادامه داد: استان زنجان هم دفتر بند خون ناف دارد و یک هزار نمونه از این استان در بانک عمومی و خصوصی ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین استفاده از بند ناف مربوط به بیماری های خونی بوده است، یادآور شد: امسال بزرگترین پروژه بین المللی در زمینه استفاده از سلول های بنیاد برای بهبود کودکان دچار فلج مغزی با همکاری این مرکز انجام خواهد شد.

ضرابی ادامه داد: تلاش می شود از سلول های بنیادی بند ناف در بین کودکان 5 تا 13 سال برای بهبود شرایط آنان استفاده کنیم.

وی افزود: بیماران این طرح پذیرش شده است و به 120 بیمار تزریق سلول ها انجام خواهد شد و پس از پایان این دوره و وجود شرایط تزریق اطلاع رسانی برای پذیرش بیماران جدید آغاز خواهد شد.

ضرابی با اشاره به اینکه به تمام خانواده‌های در آستانه تولد نوزاد توصیه می‌شود تا نسبت به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کنند، افزود: سلول های بنیادی تا 25 سال قابل نگهداری است.

به گفته وی، هر فردی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می تواند از سلول های بنیادی استفاده کنند ولی تعداد موارد پیوند برای افراد از نظر تطابق ژنتیکی بیش از 50 درصد بوده است.

 مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: هزینه تامین نمونه از خارج کشور 25 تا 30 هزار یورو است و دفاتر بندناف در سراسر دنیا همچون شبکه ای به یکدیگر متصل هستند و متقاضیان می‌توانند از ذخیره های سلولی در سراسر دنیا بهره مند شوند.

به گفته وی در بانک های عمومی هزینه دریافت نمی‌شود ولی در بانک‌های خصوصی 25 میلیون ریال هزینه ذخیره سازی اولیه و 120 هزار تومان شارژ سالانه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.