طبیعی است که کار مدیریت شهری یک کار تیمی و دسته جمعی بوده و قوت ها و ضعف های آن به مجموعه تیم مدیریتی شامل شورای شهر ، شهردار و عوامل مدیریتی شهرداری برمی گردد.
مجموعه این تیم هر چه منسجم تر و هماهنگ تر باشند به همان میزان کارآیی و اثربخشی فعالیت ها برای شهر و شهروندان ، بالاتر و مطلوب تر خواهد بود.

الف) تحلیلی از کلیات دوره چهارم شورا
در طی این دوره ، کلیه تکالیف قانونی شورای شهر از جمله بررسی و ابلاغ بودجه و دفترچه تعرفه و عوارض درآمدهای شهرداری، بررسی و تصویب اصلاح ، متمم و تفریغ بودجه های سالانه و انجام حسابرسی های قانونی از عملکرد مالی شهرداری همگی طبق قانون، بدون اشکال و در زمان معین انجام شده است.
شورای شهر زنجان در طی این دوره چهار ساله با دو شهردار و یک سرپرست، عملیات شهرداری را مدیریت نمود که در این موضوع مهم، ثبات نسبی در تصمیم گیری مشاهده می شود.
البته نکته مهمتر اینکه هرچه ثبات در مدیریت شهری بیشتر بوده و شهردار زمان مناسب برای عملیاتی نمودن برنامه ها داشته باشد ، کارائی مجموعه شهرداری و رضایت نسبی مردم نیز می تواند بالاتر باشد .
بی شک وضعیت مطلوب وایده آل ، اداره شهر در چهار سال طول دوره خدمتی با یک شهردار است .
به لحاظ توزیع منصفانه بودجه و خدمات شهری و نگاه عادلانه و متوازن به مناطق مختلف شهری در سطح شهر ، باید گفت وضعیت در این دوره بهتر بود و برخی از مناطق فراموش شده شهر مورد توجه بیشتری واقع شد ، البته برخی مناطق از جمله مشخصا منطقه بی سیم و کلیه محلات واقع در ضلع جنوبی خیابان امام حدفاصل بلوار استقلال تا میدان هنرستان و همچنین سایر محلات واقع در بافت فرسوده شهری ، نیازمند توجه بسیار بیشتری است.
در این دوره کاری علی رغم وجود برخی حاشیه ها و تعارضات در شورای شهر زنجان در مجموع و در مقایسه با وضعیت بعضی از شوراهای ادوار گذشته یا سایر شهرها، عملا مسائل حاشیه ای با همدلی ، مدیریت و کنترل شد.
از سوی دیگر، بالا بودن اختلاف نظر و دیدگاه مابین شورا و مراجع تأیید مصوبات در برخی مقاطع کاری از آسیب هائی بود که سرعت کار و اقدامات را تحت تاثیر قرارداد و دوستان منتخب شورای پنجم باید تمهیدی داشته باشند تا شورای جدید دچار این نقیصه نباشد.
افزایش تعداد کمیسیون های شورا و ایجاد کمیسیون های جدید مانند اقتصاد و سرمایه گذاری، خدمات شهری، ورزش و سلامت و مناسب سازی عملا مکمل کارکرد بقیه کمیسیون ها و گامی در جهت اصلاح و زمینه سازی کارهای جدید در حوزه شهری بود.
البته همه کمیسیون های شورای چهارم به یک اندازه مؤثر نبودند برخی کمیسیون ها واقعاً فعالتر و تاثیرگذارتر ظاهر شدند؛ ولی در یک نگاه کلی و به صورت میانگین، فعالیت مستمر و بدون وقفه کمیسیون ها در شورای چهارم و برگزاری منظم جلسات رسمی، موضوعی مثبت تلقی می شود.
ارتباطات مردمی در قالب ملاقات های پیش بینی شده و منظم به همراه سایر شیوه های ارتباطی مجموعه مدیریت شهری با شهروندان ، شیوه های گزارش دهی در قالب شبکه استانی ، برگزاری نشست های خبری و حضور نمایندگانی در فضاهای مجازی در طی دوره تقریبا مناسب بود.
البته هر چقدر ارتباط مدیریت شهری با شهروندان نزدیک تر و شفاف تر باشد، اعتماد متقابل تقویت شده و امور شهر با مشارکت همه جانبه شهروندان محترم ، بهتر مدیریت می شود.

ب) تحلیل دوره چهارم مدیریت شهری به لحاظ آثار اجرائی در زنجان
طبیعتاً کار سیاست گذاری، تصمیم گیری و نظارت به عهده شورا و اجرای امور در قالب مصوبات و سایر تکالیف قانونی به عهده شهرداری است و البته مجموع کارکرد شورا و شهرداری ، میزان رضایت شهروندان و سطح توسعه شهری را تعیین می کند.
در طی دوره خدمتی شورای چهارم زنجان، به لحاظ عمرانی خدمات موثری ارایه گردید که از جمله
شاخص ترین آنها شامل بازگشایی معابر و محورهای اطراف پادگان، بازگشائی محور زینبیه غربی، ایجاد معابر و بلوارهای ورودی شهرآرا و پونک، توسعه جدی فضاهای سبز و پارک ها، شروع بکار احداث چندین پارکنیگ طبقاتی، تعریض و امتداد خیابان اول شهرک کارمندان ، توسعه و تکمیل پارک بانوان شماره یک، ایجاد پارک بانوان شماره دو در غرب شهر ، انتقال و سامان دهی بازار روز ، سامان دهی آرامستانها ، ایجاد چمنهای مصنوعی ورزشی ، در زمره خدمات خوب این دوره کاری است.
با لحاظ نمودن جمیع جهات و همچنین نظر به محدودیت منابع مالی ، عملا توفیقات قابل توجهی در این زمینه حاصل شده است.
و اما نکته دیگر اینکه اگر همدلی و همفکری بیشتری مابین تصمیم گیران پروژه سبزه میدان می بود، امروز با افتخار این پروژه در زمره کارکردهای دوره چهارم قرار می گرفت، ولی متأسفانه بر عکس ، هم اکنون این پروژه را جزوء کارهای مهم برجای مانده باید تلقی کرد.
انجام کارهای بزرگ مقیاس مشابه طرح سبزه میدان بیش از هر چیز، عزم جدی ، اراده عمومی و همدلی دست اندرکاران را می طلبد و الزامات فنی یا مالی در رتبه های بعدی نیازهای طرح است.
به لحاظ تکمیل زیر ساخت های ترافیکی، اجرای طرح جامع ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری در طی دوره، بایستی بهتر عمل می شد.
به لحاظ تعامل با اهالی ساخت و ساز باید گفت نوع ارتباط، برنامه ریزی و تدوین عوارض و تعرفه های مربوطه به گونه ای نبود که در صنعت ساخت و ساز رونق ایجاد کند طبیعتا رکود کلان اقتصادی در این موضوع ، نقش بیشتری داشت.
در موضوع بسیار مهم و راهبردی سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و مشارکت برای توسعه شهری بعنوان اصلی ترین رویکرد شورای چهارم ، خوشبختانه باید گفت این مهم در مسیر و ریل مناسبی قرار گرفته و حتی در برخی موارد ، کارها به ثمر نشسته است.
ایجاد ساز و کار مستقل در شهرداری زنجان برای مدیریت کارهای مشارکتی و تاسیس سازمان سرمایه گذاری ، شفاف سازی املاک و دارایی های قابل مشارکت و تعریف فرصت های طلایی سرمایه گذاری و نهایتا شروع به کار سه پروژه بزرگ مهم مشارکتی با ارزش حداقل 1500 میلیارد ریال (در شهرک کارمندان، گلشهر و مرکز شهر) و بازسازی و تجهیز کامل شهربازی با مشارکت بخش خصوصی ، همگی موید کارهای مؤثر در این حوزه هست که البته باید انتظار داشت که موضوع بازیافت زباله های شهری بعنوان یکی از طرح های نیمه تمام نیز از همین طریق به سرانجام برسد.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی قدم های رو به جلو برداشته شده و آثار رضایت مردم به لحاظ ایجاد همدلی، نشاط و شادابی و تقویت سرمایه های اجتماعی و جلب و جذب مشارکت عمومی برای حرکت های نو در عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ، هنری، گردشگری و ورزشی و میزبانی جشنواره ها و مراسمات کشوری ، موضوعی روشن و شفاف است والبته با ایجاد اتاق فکر و تقویت پشتوانه علمی و کارشناسی این برنامه ها ، می توان تأثیرگذاری را در این مقوله را بالاتر هم برد. مصوبه شورای شهر زنجان برای تحویل گرفتن و فعال نمودن محل کارخانه کبریت که هم اکنون از مراکز فعال و پویای شهر زنجان است، نقطه عطفی در این زمینه می باشد.
در پایان تقدیر و تشکر از همراهی مدیریت شهرستانی و استانی، تبریک مجدد به اعضای منتخب شورای پنجم و با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های ارزشمند و صادقانه شهردار محترم، جناب آقای یگانه و کلیه عوامل مدیریتی و اجرائی ایشان در تمام رده های کاری و تشکر ویژه از تلاش های کارگران محترم شهرداری زنجان و تشکر از زحمات کارکنان محترم شورا وهمچنین تشکر صمیمانه از همراهی مستمر اصحاب رسانه وخبرنگاران ، پیشنهاد می کنم شورای پنجم با نگاه تحلیلی دقیق و موشکافانه نسبت به عملکرد و کارنامه شورای چهارم کار خود را آغاز و طرح ریزی کند، نقاط قوت ، فرصت ها و عملکردهای مثبت را با جدیت بیشتری ادامه دهد و نقاط ضعف و امور برجای مانده را با برنامه ریزی و سامان دهی مجدد در مسیر اصلاح و پیشرفت قرار دهد تا در طی دوره پنجم و با بهره گیری از نعمت ارزشمند فرصت خدمتگزاری مردم زنجان و در چارچوب هم افزایی با سایر مسؤولین و دست اندرکاران ، نهایتا ، رضایتمندی حداکثری و توسعه متوازن و متناسب شهر زنجان را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

به امید توسعه روزافزون شهر و دیارمان و سربلندی ایران اسلامی


* عضو شورای شهر زنجان

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 719948
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.