امسال نیز دوازدهمین دوره جشنواره آش ملی با حضور شرکت کنندگانی از 30 استان کشور با آداب و رسوم و اقوام مختلف از 8 شهریورماه در مجموعه گردشگری گاوازنگ آغاز خواهد شد.
در این جشنواره آش‌های مختلف از جمله آش دوغ، آش ترش، آش رشته، آش آلو، آش شله قلمکار، آش میوه اردبیلی و چندین آش دیگر مختص استان‌های مختلف کشور قرار است هرروز درحجم وسیع و درغرفه‌های ویژه هر استان عرضه شود.
علاوه بر عرضه آش، نمایشگاهی از صنایع دستی 30 استان کشور نیز در کارخانه کبریت سابق زنجان برگزار می‌شود و افرادی که توانایی سفر به گاوازنگ را ندارند می‌توانند از جشنواره کوچک آش کارخانه کبریت زنجان که در مرکز شهر قرار دارد بازدید کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این باره می‌گوید: در جشنواره آش امسال تنوع آش‌ها نسبت به سال‌های قبل زیاد خواهد بود و علاوه برآن خیابانی در منطقه گاوازنگ به خیابان «آش خری» و «آش خوری» اختصاص می‌یابد.
وی با بیان این‌که شرکت کنندگان در جشنواره سال قبل از استقبال زنجانیان راضی بوده و دوباره امسال نیز ثبت نام کرده‌اند، تأکید می‌کند: تعداد ثبت کنندگان برای جشنواره آش زیاد است. به طوری که از خود شهر زنجان 200 گروه ثبت نام کرده‌اند و داوران ما براساس آزمون استانی که برگزار می‌شود بهترین آشپزان زنجانی را انتخاب می‌کنند تا به جشنواره آش راه یابند.
«یحیی رحمتی» با اشاره به تعداد غرفه‌های جشنواره آش اظهار می‌کند: در مجموعه گاوازنگ برای هر استان یک غرفه آش در نظر گرفته شده و عشایر نیز با چادرهای سیاه و لباس‌های مخصوص با نمایش آداب و رسوم زندگی عشایری آش منطقه خود را عرضه می‌کنند.
علاوه بر این شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان غرفه‌هایی برای فروشندگان صنایع دستی و پخت و عرضه آش در نظر گرفته اند.

نمایش زیورآلات سنتی
در جشنواره آش امسال علاوه بر صنایع دستی سال‌های قبل استان ها، زیورآلات و سنگ‌های سنتی نیز در معرض نمایش قرار می‌گیرد که مشتریان زیادی دارد. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یک راسته مخصوص برای سنگ‌ها و زیورآلات سنتی استان‌ها در محل برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است.
مشاور صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی استان با تأکید بر این‌که امسال تعداد غرفه‌های صنایع دستی در جشنواره آش افزایش می‌یابد، اظهار می‌کند: سال‌های قبل 2 غرفه‌ برای صنایع دستی دیگر استان‌ها در نظر گرفته شده بود، ولی امسال این تعداد به 3 غرفه افزایش می‌یابد و عملا یک ایران کوچک مملو از صنایع دستی مناطق مختلف کشور به نمایش در می‌آید. «محمود علیمحمدی» ادامه می‌دهد: این جشنواره برای افرادی که بنا به دلایلی توان سفر به قسمت‌های مختلف کشور را ندارند بهترین فرصت برای بازدید است.
وی تعداد صنایع دستی برای شرکت کنندگان استان را 30 مورد اعلام می‌کند و می‌گوید: 12 غرفه در راستای به نمایش گذاشتن زیورآلات سنتی از قبیل ملیله و سنگ‌های نیمه قیمتی در نظر گرفته شده که 7 غرفه به شهرستان‌های استان و 11 غرفه نیز به سایر صنایع دستی استان از قبیل مس و چاقو تعلق می‌یابد.
مشاور صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار می‌کند: علاوه بر 120 غرفه صنایع دستی که در منطقه گاوازنگ در نظر گرفته شده10 غرفه نیز به طور همزمان با جشنواره در کارخانه کبریت زنجان آماده عرضه صنایع دستی به شهروندان خواهد بود.

نمایشگاه عکس
یکی از راه‌هایی که یک اتفاق و رویداد مهم را در حافظه تاریخی جامعه ماندگار می‌کند، عکس است، به همین منظور با استفاده از ظرفیت عکاسان جوان و هنرمند، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به برگزاری نمایشگاه عکاسی با موضوع ثبت خاطرات جشنواره‌های ملی آش ایرانی در زنجان می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار می‌کند: در زمان جشنواره آش در مجموعه گاوازنگ و در سطح شهر نمایشگاه عکسی برگزار خواهد شد که سیر تحول و خاطرات سال‌های گذشته این جشنواره در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد.
رحمتی تأکید می‌کند: شهرداری نیز مانند سال‌های قبل در راستای اجرای جشنواره همکاری خوبی با میراث فرهنگی دارد که با توجه به آمارهای سال گذشته روزانه بیش از 7 هزار خودرو در مجموعه گاوازنگ پارک می‌شوند.
وی اضافه می‌کند: مسیر منتهی به جشنواره و پارکینگ توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها ساماندهی و تجهیز و آماده می‌شود. در حال حاضر نیز پلان محل جشنواره صنایع دستی آماده شده و نسبت به سال گذشته تغییراتی در آن انجام شده است.

محل اقامت شرکت‌کنندگان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: هزینه اقامت و اسکان و تغذیه برعهده خود شرکت کنندگان است، ولی برای کاهش هزینه‌های اسکان، اداره کل میراث فرهنگی مجموعه‌ای را در نظر گرفته که مسافران و شرکت‌کنندگان می‌توانند با هزینه خود در آنجا اسکان شوند.
«یحیی رحمتی» اظهار می‌کند: سال گذشته جشنواره آش استان بعد از 11 دوره برگزاری یکی از شلوغ ترین و پر بازدیدترین جشنواره‌های آش بود که در استان برگزار شد. استقبال خوبی از آن به عمل آمد و سبب شد مردم به‌ واسطه برپایی این جشنواره با اقوام مختلف و سنت‌هایشان آشنا شوند.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آن با توجه به حضور گردشگران در زمان برگزاری جشنواره در زنجان این زمان بهترین فرصت برای معرفی اماکن تاریخی و تفریحی استان با نصب بیلبورد در مسیر جشنواره و شهر است که می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716905
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.