به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد اطلاع رسانی استانداری، اسدالله درویش امیری پس از بازدید از معدن سرب و روی انگوران شهرستان ماهنشان افزود: سزاوار نیست حتی کوچکترین واحدهای اقتصادی در کوچه های باریک شهرهای استان در تامین و وصول مالیات مشارکت کنند، ولی واحد اقتصادی بزرگی همچون سرب و روی انگوران که نزدیک 40 سال از برداشت آن سپری می شود، سهمی در وصول مالیات و تامین درآمدهای استان نداشته باشد.
وی یادآورشد: میزان درآمدهای این استان در قبال هزینه های جاری، عمرانی و پرداخت یارانه محدود است و درآمدها کفاف هزینه های آن را نمی دهد.
درویش امیری اظهار کرد: درآمدها و منافع کلی ناشی از استخراج معادن و نفت به همه مردم کشور تعلق دارد و نباید نگاه منطقه ای، محلی و انحصاری در این حوزه داشت.
استاندار زنجان گفت: با این حال نباید جلب رضایت مردم محلی و اجتماعی مورد غفلت واقع شود.
وی به بیان برخی از انتظارات مردم استان از صنعت و بهره برداران سرب و روی انگوران پرداخت و خاطر نشان کرد: مردم استان با مشاهده فعالیت صنعت و سرب روی طی سال های طولانی، انتظاراتی دارند که به دلیل برآورده نشدن آنها، خاطره خوش و دیدگاه روشنی از این صنعت ندارند.
درویش امیری ، راه اندازی مجتمع های فرهنگی و انجام اقدامات عمرانی و اجتماعی با انتفاع عمومی را از جمله مطالبات استان از صنعتگران به ویژه صنعت سرب و روی برشمرد و ادامه داد: چنانچه توقعات و انتظارات عمومی برآورده نشود آزردگی و دلخوری مردم افزایش خواهد یافت.
استاندار زنجان با اشاره به میزان درآمدهای استان که طی سال گذشته 6 هزار و 750 میلیارد ریال پیش بینی شده بود، انتقال حساب های مالیاتی معدن سرب و روی از سایر استان های کشور به زنجان را حداقل انتظار مردم استان اعلام کرد.
وی تاکید کرد: معدن سرب و روی انگوران باید در تامین بخشی از درآمدهای قانونی این استان سهیم باشد.
درویش امیری همچنین به تقسیط ها و بخشودگی های مالیاتی معادل 560 میلیارد ریالی طی سال گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اشاره کرد و افزود: در صورت انتقال حساب های مالیاتی معدن سرب و روی به زنجان، ضمن تامین سوخت مورد نیاز این صنعت در این استان، حمایت های مالیاتی ویژه ای از صاحبان صنایع سرب و روی انجام خواهد شد.
استاندار زنجان در ادامه به مزیت های استقرار صنعت سرب و روی و نقش این معدن در توسعه استان اشاره و تصریح کرد: سرمایه گذاری و استقرار این صنعت در زنجان تراز اقتصادی و تجاری، میزان اشتغالزایی و صادرات استان را افزایش داده است.
وی یادآور شد: با سرمایه گذاری و اشتغالزایی چشمگیر صنایعی نظیر سرب و روی، با تک رقمی شدن نرخ بیکاری در این استان، زنجان یکی از چهار استان کشور در پایین بودن این نرخ است.
درویش امیری به نیاز روزافزون بشر جهت استفاده از منابع طبیعی در راستای تولید و صنعت اشاره و اضافه کرد: علم و دانش زندگی بشر را تغییر داده و انسان امروز به منظور تامین نیازهای خود به منابع طبیعی زیرزمینی هجوم برده است و به مطالعه، استخراج معادن و تولید می پردازد.
استاندار زنجان گفت: اگرچه دستیابی و استخراج معادن سرب، روی، آهن و طلا از نیازهای ضروری کشور است ولی نمی توان این نیازها را به هر قیمتی و به بهای آسیب رساندن به منابع طبیعی تامین کرد.
معدن سرب و روی انگوران در منطقه دندی شهرستان ماهنشان قرار دارد و با برخورداری از مواد معدنی با خلوص بیش از 99 درصد، غنی ترین معدن سرب و روی جهان بشمار می آید.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715196
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.