روزنامه همشهری زنجان در شماره 7156 خود در گزارشی به مسائل و مشکلات واحدهای کوچک و متوسط تولید مواد لبنی در استان پرداخته و آورده است: برای موفقیت در عرصه تولید و اقتصاد نیاز به پشتکار فراوان است؛ پشتکاری که با تلاطم بازار و سختی‌هایش کمر خم نکند و بتواند در آشفتگی‌های بازار حرفی برای گفتن داشته باشد.
دولت در سال‌های اخیر رونق دادن به کسب و کارهای بزرگ و کارخانه‌هایی با تولید انبوه را در اولویت کار خود قرار داده است. با این حال باید گفت واحدهای تولیدی کوچک هم در رونق اقتصادی به خصوص در مناطق محروم با جمعیت کم نقش بسزایی داشته است.
ایجرود یکی از شهرستان‌های زنجان است و شرکت‌های بزرگی مانند کارخانه فولاد سهند در این منطقه فعال‌اند. با این حال هنوز بیشتر مناطق در ایجرود محروم هستند. افرادی در ایجرود پیدا می‌شوند که می‌خواهند با رونق دادن به کسب و کارهای کوچک چرخ اقتصاد این شهر را به گردش دربیاورند.
«اسماعیل جوادی» 50 سال سن دارد و از اهالی بومی ایجرود است. گرچه چندین سال است که محل زندگی خود را به زنجان انتقال داده اما کسب و کار در این منطقه را رها نکرده و اکنون در هلیل آباد ایجرود برای 15 کارگر اشتغال ایجاد کرده است. حال دامداران ایجرودی سال‌هاست که جوادی را می‌شناسند و می‌دانند که وی یکی از تولیدکنندگان بنام استان است.

** 20 سال پیشینه
جوادی 20 سال است که در صنعت پنیرسازی فعال است و روزانه 6 تن پنیر تولید می‌کند. اما این یکی از کارهایی است که جوادی به آن می‌پردازد. وی با جمع‌آوری شیر در سال 95 به عنوان یکی از مراکز نمونه جمع‌آوری شیر از سوی جهاد کشاورزی استان معرفی شده است.
جوادی در گفت و گو با همشهری در مورد فعالیت خویش و وضعیت اقتصادی موجود اظهار می‌کند: چند سالی بود که وضعیت اقتصادی در این حوزه تعریفی نداشت اما در یک سال اخیر تغییرات مثبتی رخ داده است.
این فعال اقتصادی که به گفته خویش 20 سال است در صنعت پنیرسازی فعال است می‌گوید: چندین سال در پنیرسازی نیمه صنعتی فعالیت داشتم تا این‌که به ذهنم خطور کرد مازاد شیری را که از اهالی ایجرود می‌گیریم به شرکت‌های لبنی بفروشیم.
وی در خصوص این‌که به چه دلیل مرکز شما به عنوان مرکز نمونه جمع‌آوری شیر معرفی شد، می‌گوید: به نظرم یکی از معیارهای مهم این بود که به موقع پول شیر خریداری شده از اهالی را پرداخت می‌کردیم. ضمن این‌که واحد تولیدی ما یک واحد شناخته‌شده در منطقه محسوب می‌شود.
جوادی با اشاره به این‌که روزانه 2 نوبت شیر از اهالی خریداری می‌شود، ادامه می‌دهد: شیر از 600 خانوار خریداری می‌شود.
وی می‌افزاید: دامداران شیرهای خود را به ایستگاه‌های شیر که از قبل تعیین شده می‌آورند و پس از آن به ایستگاه مرکزی و سپس به واحد مورد نظر منتقل می‌کنند. مقداری از این شیر برای پنیرسازی استفاده می‌شود و بقیه به کارخانه لبنی فروخته می‌شود.
این فعال اقتصادی در مورد قیمت هر کیلو شیر خریداری شده از دامداران می‌گوید: هر کیلو شیر 1200 تومان از افراد خریداری می‌شود.

**مراکزی که جمع شدند
جوادی با اشاره به این نکته که پیش‌تر تعداد مراکز جمع‌آوری شیر زیاد بود، ادامه می‌دهد: به دلیل تعطیلی کارخانه‌های لبنی در چند سال گذشته مراکز جمع‌آوری شیر نتوانستند در بازار رقابت بمانند و از دور تولید خارج شدند. ما چون بیشتر شیر خریداری شده را صرف ساخت پنیر می‌کنیم توانستیم در این عرصه بمانیم. ضمن این‌که در زنجان فقط یک شرکتی مواد لبنی فعال است و می‌توان شیر را به آنها فروخت.
وی با اشاره به این‌که 2 نوع پنیر در کارگاه پنیرسازی تولید می‌کند، می‌افزاید: پنیرهای تولید شده در کارگاه به صورت خاص تولید و بسته‌بندی شده و مشتریان خاص خود را دارد. به همین دلیل در شهرهای رشت و گیلان طرفداران خاصی را پیدا کرده است.
جوادی در خصوص حمایت‌های دولتی برای رونق دادن به کسب و کارش اظهار می‌کند: تاکنون از حمایت‌های خاص دولتی برخوردار نبودیم و در حال حاضر برای اخذ تسهیلات دولتی در تلاش هستیم.

**تولید 16 هزار تن شیر در ایجرود
مدیر جهاد کشاورزی ایجرود گفت: از آنجا که پروتئین حیوانی یکی از اصلی‌ترین مایحتاج خوراکی جامعه بوده و اثر بسزایی در تضمین رفاه و سلامت افراد جامعه دارد، سرانه مصرف پروتئین‌های با منشأ حیوانی به عنوان شاخص مهمی برای برآورد سطح رفاه جوامع در نظر گرفته می شود.
«محمدباقر آقاجانلو» یکی از وظایف عمده جهاد کشاورزی را تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه دانست و افزود: ایجرود با داشتن 58 هزار و 77 راس دام سبک و 15 هزار و 182 راس دام سنگین سهم مهمی در تامین نیاز پروتئینی استان دارد.
وی با اشاره به تولید سالانه یک هزار و 202 تن گوشت قرمز و 16 هزار و 692 تن شیر در ایجرود افزود: این شهرستان سهم 7/28درصدی در تامین گوشت استان و سهم 9 درصدی در تامین شیر مورد نیاز استان را دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اعلام اینکه یکی از موفق ترین طرح‌های پرورش دام در استان ، دامداری‌های کوچک روستایی است، اظهار کرد: مزایای دامداری‌های کوچک روستایی و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه ایجاد این واحدها باعث شده که در حال حاضر هزار و 500 واحد از این نوع دامداری با ظرفیت پرورش 51هزار راس دام سبک و سنگین در 440 روستای استان احداث و امکان تولید و عرضه سالانه 38 هزار تن گوشت قرمز و شیر خام مهیا شود.

**خروج رکود
یک تولیدکننده زنجانی اظهار می‌کند: گر چه در حال حاضر از رکود خارج شده‌ایم و افزایش قیمت چندانی نداشته‌ایم، هنوز فعالان اقتصادی با موانع زیادی روبه‌رو هستند.
«اسماعیل جوادی» ادامه می‌دهد: از آنجایی که هلیل آباد ایجرود از مناطق محروم محسوب می‌شود و کار تولید در آن دارای سختی‌های خاصی است، انتظار می‌رود قوانین مالیاتی به نفع تولید کننده باشد. در حال حاضر از سال 93 به دلیل ناتوانی در پرداخت مالیات با مشکلات زیادی درگیریم.
جوادی می‌افزاید: برخی قوانین معافیت‌های مالیاتی در این خصوص می‌تواند سبب رونق کسب و کار در مناطق محروم شود.
وی در برابر این سوال که چرا با وجود مشکلات و موانع موجود به تولید ادامه می‌دهید، می‌گوید: من معتقدم باید در هر شرایطی فعال بود و دست از کار نکشید و به این باور رسید که می‌توان شرایط را تغییر داد.
7312/8068
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.