به گزارش ایرنا ، اتیسم اختلال روانی است که کودکان مبتلا به آن برای ایجاد رابطه قابل فهم با دیگران مشکل دارند و مبتلایان بیشتر از ناتوانی های دیگری نیز رنج می برند که مربوط به یادگیری است و به همراه اتیسم در فرد بروز می کند.
صدیقه دهنایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از خانواده های اتیسمی ، بیماران را در منزل نگهداری می کنند که متاسفانه با جامعه پیرامون خود هیچ ارتباطی نداشته و این موضوع به نوبه خود معضلات و مشکلات متعددی بدنبال دارد.
وی یادآوری کرد: بیماران اتیسمی به ظاهر با دیگر افراد عادی جامعه هیچ تفاوتی ندارند که پس از مدتی معاشرت با آنها می توان به علایم و نشانه هایی دست یافت.
دهنایی خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد، این است که بیشتر خانواده های اتیسمی نحوه برخورد و رفتار با این بیماران را نمی دانند و این موضوع به نبود آموزش و آگاهی های لازم بر می گردد.
وی بیان کرد: این درحالی است ارائه آموزش ها و آگاهی بخشی می تواند به کنترل بیماران اتیسمی منجر شود و مشکلات کمتری را تحمل کنند.
نماینده انجمن اتیسم در استان زنجان گفت: این انجمن برنامه های متعددی نظیر برگزاری کلاس های مختلفی آموزشی و ورزشی را با هدف بازتوانی این نوع بیماران مورد توجه قرار داده و در این میان همکاری دستگاه های متولی امر بسیار اثر گذار است.
وی اظهار کرد: علت اصلی بروز بیماری اتیسم مشخص نیست و این موضوع موجب گسترش این نوع بیماری در این استان حتی کشور منجر شده و می توان گفت، عواملی مانند ژنتیکی یا بارداری سنین بالا در ظهور و بروز این بیماری دخالت دارد.
نماینده انجمن اتیسم در استان زنجان ادامه داد: از زمان تاسیس این انجمن در سال 94 تا کنون 45 پرونده بیمار اتیسمی در این استان تشکیل شده و برآوردها نیز نشان می دهد شمار مبتلایان به این بیماری بیشتر باشد و با دریافت خدمات رفتار و گفتار درمانی به استقلال نسبی می رسند.
وی خاطر نشان کرد: افراد دارای اختلال اتیسم در زمینه های ارتباط کلامی و غیرکلامی ، رفتارهای اجتماعی و غیره با افراد گروه سنی خود تفاوت دارند و چنانچه افراد مبتلا به اتیسم در سنین پایین تشخیص داده شوند و در مسیر صحیح آموزش و درمان قرار گیرند نتایج بهتری بدنبال دارد.
به گفته وی، آموزش های ارائه شده به عموم جامعه نیز می تواند مشکلات این نوع بیماران بویژه در برقراری ارتباطات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
طبق آمارهای ارائه شده یک درصد جامعه مبتلا به اتیسم هستند.
پیش از این محمد محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفته بود که برنامه کشوری غربالگری ، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در این استان در حال اجرا است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.