علی قره چه لو، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه پلنگ ها، حیواناتی قلمرو طلب هستند و به طور معمول حدود 50 کیلومترمربع را برای زیست خود انتخاب می کند بنابراین مشاهده و شمارش تعداد دقیق آنها کاری سخت است.
وی اظهارکرد: محیط بانان اداره کل محیط زیست زنجان برای حفاظت از پلنگ ایرانی در استان زنجان، این سه منطقه را به دقت رصد می کنند تا هیچ آسیبی از سوی انسان ها به آنان وارد نشود و بر تعداد آنها افزوده شود.
قره چه لو افزود: امسال هرچند هیچ پلنگی در این سه منطقه وسیع به چشم مشاهده نشده است اما آثار بجای مانده از این گونه جانوری، همچون 'ردپا و فضولات' در دربند جزوان منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو شهرستان زنجان، خبر از وجود و سلامتی آنان می دهد که این بسیار دلگرم کننده است.
وی تصریح کرد: هر قدر زیستگاه های اصلی پلنگ ها از امنیت و طعمه لازم و کافی برخوردار باشند در این صورت جان این گونه جانوری کمیاب و زیبا مورد تهدید قرار نخواهد گرفت.
رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: وجود کل و بز و گراز به عنوان طعمه دلخواه پلنگ ها در این سه منطقه، باعث شده تا این حیوان وحشی و بی نظیر، دغدغه تغذیه نداشته باشد و به حریم انسان ها نیز نزدیک نشود و همچنان از چشم ها دور بماند.
قره چه لو با بیان اینکه در سال های قبل، چندین قلاده پلنگ در این سه زیستگاه مشاهده شده و در چند مورد نیز با استفاده از دوربین فیلمبرداری مستندسازی شده است، افزود: سال 91 برای نخستین بار در این استان، یک قلاده پلنگ ماده در طبیعت شهرستان طارم که به 'هندوستان ایران' نیز معروف است، از سوی عوامل اجرایی این اداره کل مشاهده و فیلمبرداری شد.
وی تصریح کرد: این افراد مهر 91 طی 2 روز حضور مستمر در منطقه تحت مدیریت و ضمن رصد کامل زیست گاه های حیات وحش و انجام مراقبت های لازم و پیشه سازی صبر، شکیبایی و انتظار بسیار، سرانجام در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم موفق به مشاهده این پلنگ ماده به همراه سه توله اش شدند که در حالت آرامش در کنار هم بودند.
قره چه لو ادامه داد: هرچند به علت محدودیت زاویه دید و وجود موانع طبیعی و استتار توله ها در پای درخت، فیلمبرداری از رفتار و حرکات توله پلنگ ها به هنگام تغذیه با شیر مادر و جست و خیز آنها میسر نشد اما حرکات پلنگ ماده با دوربین در اختیار که از نوع هندی کم بود به مدت 10 دقیقه مستندسازی شد.
وی فیلمبرداری از پلنگ در طبیعت را کاری سخت و دشوار دانست و گفت: این جانور وحشی و گوشتخوار که نادر و کمیاب نیز هست شب ها به شکار پرداخته و مواقعی نیز در اوایل صبح و یا اواخر روز مشاهده می شود.
قره چه لو افزود: طی 40 سال گذشته به رغم شواهد فراوان مبنی بر مشاهده رد پا و به گوش رسیدن صدای پلنگ ایرانی در این منطقه، متاسفانه هیچ دلیل مستندی برای اثبات وجود این جانور نادر و کمیاب در زنجان نبود ولی فیلم تهیه شده از این پلنگ ماده ثابت کرد که طبیعت طارم یکی از زیستگاه های این حیوان است.
وی اظهار داشت: مشاهده این چهار قلاده پلنگ ایرانی درمنطقه شکار ممنوع خرمنه سر، خبر از وجود یک قلاده پلنگ نر می داد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان زنجان گفت: در سال 94 نیز یک قلاده پلنگ در ارتفاعات غار خرمنه سر شهرستان طارم به هنگام طرح سرشماری، کارشناسان و محیط بانان حین شمارش کل و بزهای این منطقه این پلنگ را با دوربین چشمی به صورت لحظه ای رویت کردند.
قره چلو افزود: این گروه سه نفره به منظور مستندسازی بلافاصله به ارتفاعات غار خرمنه سر عزیمت و از فاصله حدود 300 متری از این پلنگ نر جوان که در حال استراحت بود فیلمبرداری کرده بودند.
وی ادامه داد: پس از یک ماه از این واقعه گروه اعزامی که به منظور بررسی وجود بیماری ppr در منطقه در حال گشت زنی بودند در دربند باور منطقه خرمنه سر با مشاهده 2 قلاده پلنگ اقدام به تصویر برداری کردند و با توجه به اینکه آن موقع فصل و زمان جفت گیری این گونه با ارزش بود بنابراین به احتمال بسیار این پلنگ های رویت شده نر و ماده بودند.
قره چه لو، با بیان اینکه این غار در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر واقع است، افزود: ارتفاعات منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در زنجان - طارم نیز از مناطق مستعدی است که در گذشته این گونه جانوری شاخص در آن رویت شده بود.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده 'سرخ آباد' در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 1375 تحت حفاظت قرار گرفته است که دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود.
منطقه شکار ممنوع 'خرمنه سر' نیز به وسعت حدود 77هزار و 885 هکتار در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.
حیات وحش منطقه شامل 'کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها' بوده و گونه های گیاهی آن نیز نظیر 'ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل ، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون' می باشد.
منطقه 'فیله خاصه' نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.