خلیل آقاجانلو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح های بیابان زدایی دولت یازدهم شامل عملیات آبخیزداری ، پخش سیلاب، کنترل سیل و تغذیه سفره های آب زیرزمینی ، کاشت گونه های جنگلی مقاوم به خشکی و کم آبی، بانکت بندی و شناسایی مناطق مستعد به منظور احداث سدهای زیر زمینی به منظور کنترل روان آب ها، کاهش سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.
وی تاکید کرد: بطور متوسط اجرای هر هکتار عملیات مقابله با بیابان زایی در اراضی ملی استان زنجان نیازمند 12 میلیون ریال اعتبار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: عملیات آبخیزداری 29 هزار و 466 هزار هکتار، پخش سیلاب و کنترل سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در 260 هکتار و کاشت گونه‌های جنگلی مقاوم به خشکی و کم آبی در 85 هکتار، عملیات بانکت بندی در سطح 32 هکتار انجام شده است.
آقاجانلو یادآورشد: مطالعه و شناسایی مناطق مستعد به منظور پخش سیلاب و آبخوانداری در سطح اراضی ملی استان زنجان و مناطق مستعد برای احداث سدهای زیرزمینی با هدف کنترل روان آب ها و کاهش سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز از دیگر طرح های انجام شده در این استان بشمار می رود.
وی ، از رشد 100 درصدی اعتبارات در حوضه آبخیزداری خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان رشد اعتبارات امسال در مقایسه با سال گذشته است که با تخصیص آن حجم قابل توجهی از روان آب ها و سیلاب‌ها کنترل شده و در سفره‌های آب زیر زمینی ذخیره خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بیابان پدیده‌ای است که روز به روز در حال توسعه بوده، بویژه در کشورهای خشک و نیمه خشک همچون ایران خطر جدی بشمار می‌رود.
آقاجانلو با بیان اینکه ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: باید منابع آبی آن به طور صحیح مدیریت شود چرا که مدیریت نادرست موجب خشک شدن تالاب‌ها، کاهش سفره‌های زیرزمینی شده و فرایند بیابانی شدن را توسعه می‌دهد.
به گفته وی، بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر آن نیز سه برابر میانگین جهانی است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر اینکه عوامل طبیعی یکی از علل زمینه‌ساز توسعه بیابان در کشور محسوب می شود، اما در حال حاضرعوامل انسانی بیشتر موجب بیابان‌زایی می‌شود، گفت: شاید مهمترین علت آن آن افزایش جمعیت باشد.
آقاجانلو یادآورشد: استان زنجان به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیر زمینی و تخریب مراتع برای کاشت محصولات کشاورزی، زمینه برای توسعه بیابان فراهم شده است.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 36درصد از سطح استان جزو اراضی بیابانی یا دارای شرایط و ظرفیت بیابانی شدن است که رقم بسیار بالا و نگران کننده‌ای خواهد بود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: در صورت نبود مدیریت مناسب ، علاوه بر گسترش اراضی بیابانی به مرور زمان باعث تخریب و از بین رفتن اراضی حاصلخیز و زارعی شده و خسارات جبران ناپذیری به منابع حیاتی و تولیدی این استان وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: فعالیت‌های گسترده‌ای در 29 هزار و 843 هکتار از اراضی ملی در زمینه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی انجام شده بویژه در دولت یازدهم به این مساله اهمیت زیادی داده شده است.
به گزارش ایرنا، کل زمین های مرتعی ، کشاورزی و زراعی استان زنجان 2 میلیون و 200 هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار شامل مرتع و جنگل است.
این مراتع شامل 22 درصد مرتع درجه یک، 37 درصد مرتع درجه 2 و 41 درصد نیز مرتع درجه سه است.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده:اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.