محمدرضا صائینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون موردی از ابتلای مورد انسانی در استان زنجان به بیماری مشترک بین انسان و دام تب کریمه کنگو وجود نداشته است و شایعه اینکه تب کریمه کنگو تا زنجان رسیده است، تکذیب می شود.
وی اظهارکرد: در یکی از کانال های تلگرامی خبری مبنی بر ابتلا و فوت سه تن از اهالی شهرستان خرمدره به تب کریمه کنگو منتشر شده بود که این خبر صحت ندارد و تکذیب می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: 'تب کریمه کنگو'، بیماری مشترکی بین انسان و دام است که از طریق ارتباط مستقیم با کنه 'هیالوما' و دام آلوده به انسان و دام سالم منتقل می شود.
صائینی تاکید کرد: شهروندان نگران نباشند، این بیماری قابل درمان است و داروی مورد نیاز برای درمان نیز در این استان به میزان کافی وجود دارد و فرایند درمان آن رایگان خواهد بود.
وی از همه شهروندان خواست، گوشت قرمز مورد نیاز خود را از قصابی هایی که از اتحادیه قصابان مجوز دارند و زیر نظر دامپزشکی و بهداشت و درمان استان زنجان فعال هستند، تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود.
مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها هستند، گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می شوند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) موجب ایجاد همه‌ گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویارفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.