محمد محمدی قیداری روز شنبه به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر در جمع خبرنگاران استان به اهمیت اجرای برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر با ایجاد تدابیر لازم اشاره کرد و افزود: بر این اساس پیشگیری در سه سطح تعریف می شود.
وی اظهار کرد: پیشگیری سطح اولیه یعنی تدابیری برای جلوگیری از مصرف مواد اعتیاد آور و یا به تاخیر انداختن سن شروع اعتیاد است که با توجه به سیاست های بهزیستی کشور هم اکنون در سه سطح محیط های کاری، محیط های آموزشی و محلات برنامه ریزی و اجرا می شود.
محمدی افزود: پیشگیری اجتماع محور در محیط های آموزشی شامل عوامل محافظتی کارکنان، دانش آموزان و دانشجویان و تقویت خانواده ها مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: هم اکنون 56 محیط آموزشی تحت پوشش برنامه پیشگیرانه اداره کل بهزیستی استان زنجان قرار دارد و علاوه بر آن نیز این برنامه مهم در محلات مورد توجه جدی قرار دارد.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: یکی از راه های پیشگیری اولیه به کار گیری اقدامات منجر به کاهش اعتیاد و یا روش کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده است.
محمدی افزود: هم اکنون 192محله شهری و روستایی تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور قرار دارند و طی سال گذشته نیز 84 محیط کاری تحت پوشش قرار گرفتند.
وی ابراز کرد: در پیشگیری سطح دوم نیز مداخلاتی انجام می گیرد که اولین مکان در این بخش مراکز درمان و بازتوانی سرپایی معتادان یا متادون درمانی است.
به گفته وی، این مراکز به منظور کمک به بیماران مبتلا به اعتیاد که قصد ترک دارند، ایجاد شده است و معتادان با مراجعه به این مراکز تحت درمان دارویی، سم زدایی و خانواده درمانی نیز قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: هم اکنون 19 مرکز غیر دولتی درمان و بازتوانی سرپایی در این استان به گروه های هدف خدمات ارائه می کنند و سال گذشته چهار هزارو 181 نفر از خدمات این مراکز بهره مند شدند.
محمدی افزود: این مراکز به مراجعه کنندگان خدمات مشاوره پزشکی، دارو درمانی، روانپزشکی، مددکاری و پیشگیری پس از درمان و مشاوره های فردی و گروهی را ارائه می کند.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون 10 مرکز کمپ اعتیاد در این استان وجود دارد که سال گذشته سه هزار و 506 نفر در این مراکز تحت درمان و خدمات لازم قرار گرفتند.
محمدی با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز گفت: با همکاری دستگاه های عضو، 11 هزار و 235 نفر از خانواده ها و 22 هزار و 913 نفر از جمعیت تحت پوشش محیط کاری و 58 هزار و 524نفر در محیط های آموزشی تحت پوشش برنامه های پیشگیرانه قرار گرفتند.
به گفته ی این مسئول، 281 هزار 367 نفر از جمعت نیز در محلات شهری و روستایی تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند و تعداد کارگاه های برگزار شده 51 مورد و تعداد همایش ها 21 و نمایشگاه 108 مورد بوده است.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان نیز ادامه داد: در کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد 25 دستگاه اجرایی عضو هستند و فعالیت های متعددی را در حوزه اعتیاد انجام می دهند.
گل نساء آقامحمدی افزود: بر اساس آمار کشوری اعلام شده یک درصد جمعیت این استان به اعتیاد مبتلا هستند و در واقع می توان گفت شیوع این معضل خانماسوز در زنجان در مقایسه با استان های دیگر بسیار ناچیز است.
وی بیان کرد: برای سالم نگه داشتن 99 درصد از جمعیت استان نیز باید با ارائه آموزش مهارت های زندگی، اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور اعم از محله محور، مراکز آموزشی محور و کار محور و همچنین دیگر آیتم های حفاظتی از گرایش افراد به مصرف و سوء مصرف موادمخدر جلوگیری کرد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.