زعفر افشار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این دوربین که از کیفیت بالایی نیز برخوردار بوده از ابتدای امسال نصب و راه اندازی شده است و از این طریق می توان امنیت حاکم بر حیات وحش این منطقه را به شکل بهتری ارتقا داد.
وی اظهار کرد: با استفاده از این دوربین پیشرفته که دارای قابلیت تصویر دهی آنلاین است می توان تحرکات در سطح این منطقه وسیع را به دقت رصد کرد و مانع از تخلف شکارچیان خاطی شد.
افشار با بیان اینکه استفاده از دوربین در منطقه حفاظت شده سرخ آباد در کاهش شکار حیات وحش این منطقه به ویژه آهوان دشت سهرین نقش بسیار مهم و تعیین کننده خواهد داشت افزود: پلنگ، خرس، گرگ، کل و بز، آهو، سیاه گوش، کفتار، روباه و انواع پرندگان، حیات وحش این منطقه را تشکیل می دهد و محیط زیست در حفاظت از آنها بسیار حساس است.
وی با اشاره به اینکه آهو از گونه های بارز این منطقه محسوب می شود و بطور معمول نیز توسط شکارچیان خاطی مورد تهدید واقع می شوند تصریح کرد: شکارچیان غیرمجاز یقین بدانند که در صورت دستگیری بدون اغماض و بر اساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: شکار هر راس آهو 10 میلیون تومان جریمه دارد که شکارچی متخلف باید این مبلغ را به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کند و علاوه بر این به لحاظ جنبه عمومی جرم نیز با رای و نظر قاضی پرونده به جزای نقدی و در صورت تکرار به تحمل حبس از 6 تا سه سال محکوم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پارسال یک هزار و 82 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه مشاهده شد در حالی که در سال 94 تعداد آهوان در این 2 منطقه یک هزار و 246 راس بود.
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 1375تحت حفاظت قرار گرفته است.
دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود که دامنه ارتفاعی آن 500 تا 2 هزار و 900 متر بوده و بارندگی و میزان دما متوسط سالیانه 500 میلی متر و 11درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون و گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی آن است.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، باکلان، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.