به گزارش ایرنا، در جشن گلریزان شامگاه دوشنبه برای آزادی محکومان مالی در شهر ابهر خیران حضور چشمگیر و گسترده داشتند و در این میان حضور کودکان با قلک هایی که در دست داشتند بیش از همه به چشم می خورد که به تشویق خانواده های نیکوکار خود از سنین کودکی قدم در راه خیر و گره گشایی از کار گرفتاران نهاده اند.
امام جمعه ابهر در این مراسم گفت: شایسته نیست در شهر ابهر با وجود خیران بسیار، کسی به دلیل نداشتن 30 میلیون ریال در زندان باشد.
حجت الاسلام جعفر رحیمی افزود: بر اساس دستور دین اگر فردی در اطراف خود فرد نیازمندی را می شناسد نباید زکات فطره را به دیگری بدهد و باید نیاز اطرافیان خود را رفع کند و افرادی که به دلیل بدهی با مبالغ کم در زندان به سر می برند نشان از کوتاهی اطرافیان و اقوام آنان است.
وی تصریح کرد: کسانی که در مراسم های این چنینی شرکت می کنند و گره از کار خلق خدا باز می کنند مطابق با فرمایشات ائمه اطهار عمل می کنند که نشان از اخلاص عمل این افراد است.
فرماندار شهرستان ابهر نیز در این مراسم یادآور شد: امید است شرایطی بوجود آید که افراد به دلیل محکومیت های مالی اندک زندانی نشوند چراکه شایسته نیست در جامعه اسلامی جوانی به خاطر یک میلیون تومان به زندان برود.
وی با اشاره به وفاق و همدلی میان مردم برای آزادی زندانیان، بیان کرد: بسیاری از افراد در سازمان های مردم نهاد و مسئولان دادگستری ابهر تلاش بسیاری کردند تا این مراسم گلریزان به نحو احسن برگزار شود و افراد بیشتری از زندانیان آزاد شوند.
حیدری ابراز کرد: کمک های جمع آوری شده در گلریزان برای آزادی زندانیان در ابهر صرف می شود و کمک های مردم به هر میزان که باشد، پنج برابر آن مبلغ ستاد دیه نیز برای آزادی زندانیان ابهر کمک می کند.

** 85 نفر از زندانیان در ابهر محکومان مالی هستند
رئیس دادگستری شهرستان ابهر نیز در این مراسم گفت : حدود 85 نفر از زندانیان در زندان ابهر محکومان مالی هستند که برخی از آنان محکومیت کمتر از 50 میلیون ریال دارند.
محمدتقی فتحی اظهارکرد: امید است پس از برگزاری این جشن گلریزان بتوانیم بیش از 35 نفر از محکومان را آزاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم بسیاری از محکومان مالی را در طول سال آزاد کنیم، بیان کرد: در جشن گلریزان سال گذشته مردم در مجموع 771 میلیون تومان برای آزادی زندانیان کمک کردند که حدود 71میلیون تومان آن بصورت وجه نقد و بقیه به صورت زمین بوده است که با کمک 6 برابری ستاد دیه استان به مبلغ 5 میلیارد و 498 میلیون ریال توانستیم 48 نفر از محکومان مالی غیر عمد را آزاد کنیم.
رئیس دادگستری شهرستان ابهر یادآور شد: امسال نیز کمک ستاد دیه استان برای آزادی زندانیان جذب خواهد شد که مبلغ آن متناسب با کمک های مردمی افزایش خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: محکومیت مالی برخی از زندانیان کمتر از 100 و 200میلیون ریال است و بنا به دستور مدیر کل زندان های استان محکومان کمتر از 50 میلیون ریال آزاد خواهند شد.
فتحی تاکید کرد: بسیاری از محکومان مالی متاهل هستند و آزادی هریک از آنان به ‌منزله آزادی و کمک به خانواده های آن ها است که آبروی خود را به خاطر کمبود مالی در خطر می بینند.
وی ابراز کرد: باید از برخی از شاکیان و طلبکاران محکومان مالی نیز تقدیر کرد که در سال گذشته تعدادی از شاکیان حدود 3میلیارد و 600 میلیون ریال از حق خود گذشت کردند.
رئیس دادگستری شهرستان ابهر با تقدیر از کمک های مردم در گلریزانی که در فضای مجازی برای آزاد سازی زندانیان مالی غیر عمد راه اندازی شده بود، تصریح کرد: مردم با کمک های مالی خود از طریق فضای مجازی رادمردی و جوانمردی را به نمایش گذاشتند.
وی تاکید کرد: جشن گلریزان سنت حسنه ای است که قرن ها در کشور ما سابقه دارد و ریشه در فرهنگ و دین ما دارد که فقط برای زندانیان برگزاری نمی شد و 33 پل اصفهان در زمان شاه عباس صفوی از طریق کمک مالی مردم در یک جشن گلریزان بنا شده است.
فتحی حضور فعال بانوان را در این گلریزان بسیار ارزشمند دانست و افزود: شیر زنان ایرانی همواره برای رفع موانع در مسیر زندگی هم نوعان خود پا به پای مردان قدم برداشته اند و امروز می بینیم بسیاری ازکودکان با اهدا قلک های پس انداز خود این فرهنگ را به نسل آینده انتقال می دهند.
324/6085
خبرنگار: اکرم بیات ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.