به گزارش خبرآنلاین؛ ناصر فغفوری در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان، با بیان اینکه بخش صنعت و واحدهای تولیدی این بخش سهم بیش از 70 درصدی از صادرات خارجی استان را دارند، اظهار کرد: بخش معدن نیز 16.5درصد سهم دارد که در مجموع صادرات کالاهای صنعتی و معدنی استان سهمی معادل 87 درصد را شامل می‌شود.
وی به سهم سایر بخش های صادراتی استان اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی از صادرات استان سهم 10 درصدی، بخش فرش دستباف سهم 3.3 درصدی و همچنین بخش گردشگری سهم دو دهم درصدی را دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری تلاش می کنیم 80 درصد از صادرات استان به دو برابر افزایش یابد، یادآور شد: در استان زنجان 81 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت صادراتی دارند و 92 صادرکننده تولیدی و تجاری در سطح استان وجود دارد که در سال 95 نیز 14 واحد به مجموع واحدهای صادراتی استان افزوده شده است.
وی به مقایسه وضعیت واردات و صادرات استان طی دو سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 95 میزان واردات استان 152 هزار تن به ارزش 267 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 94 به میزان 220 میلیون دلار انجام شده که شاهد کاهش 6 درصدی مقدار واردات و رشد 21 درصدی در ارزش آن هستیم.
فغفوری حجم عمده واردات استان را مربوط به واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین آلات مورد نیاز بخش صنعت استان عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از این واردات مربوط به فعالیت واحدهایی همچون راشا کاسپین در سال گذشته بوده است.
این مقام مسئول سهم واردات استان از کشور را 61 صدم درصد از نظر ارزش و 45 صدم درصد از نظر مقدار برشمرد و تاکید کرد: 40 کشور خارجی، مبداء واردات کالا به استان زنجان هستند که به همین میزان مقصد صادراتی برای کالاهای تولیدی استان داریم.
وی به وضعیت صادرات کالاهای استان نیز اشاره کرد و افزود: سهم استان از حجم صادرات کشور به لحاظ ارزشی، 97 صدم درصد بوده و همچنین سهم استان از حیث مقدار نیز 26 صدم درصد برآورد شده است.
فغفوری با بیان اینکه اقتصاد استان به مرور از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت ایجاد ارزش افزوده در بخش های مختلف صنعتی حرکت می کند، خاطرنشان کرد: سهم صادرات استان به لحاظ ارزش و نسبت آن با سهم استان در مقدار کالاهای صادراتی نشان از قیمت بالای کالاهای صادراتی استان و ارزش افزوده بالای تولید آن دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میزان صادرات استان در سال 94 را یادآور شد و تاکید کرد: در سال 94 میزان وزنی کالاهای صادرشده استان 123 هزار تن و با ارزش 263 میلیون دلار بوده که این میزان در سال گذشته 288 هزار تن با ارزش 354 میلیون دلار بوده است.
وی از تحقق هدف گذاری صادراتی استان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از میزان هدف گذاری در بخش صادرات استان، محقق شده که به میزان 107 درصد بوده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 678787
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.