مینا حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واترسالوت، پاشیدن هزاران لیتر آب روی هواپیما در فرودگاه برای خوشامدگویی و پاسداشت است.
وی یادآورشد: بعد از اولین و آخرین پرواز هواپیماها، هنگام بازنشستگی و آخرین پرواز خلبان ها، وقتی که خط پروازی جدید بین 2 فرودگاه دایر می شود، وقتی ایرلاینی فعالیت خود را در یک فرودگاه آغاز می کند و در سایر مناسبت های مشابه، رسم واترسالوت اجرا می شود، این رسم قبل از هواپیمایی، در کشتیرانی معمول بوده است.
حیدری اظهار کرد: نخستین واترسالوت هواپیمایی در فرودگاه بین المللی شهر سالت لیک (Salt Lake) ایالت یوتای آمریکا اجرا شد و سپس به سایر کشورها گسترش یافت اجرای واترسالوت، عرف رایج محسوب می شود و الزامی نیست.
دبیر سازمان مردم نهاد محیط زیستی سرو رویان اشراق گفت: هدف پویش 'نه به واترسالوت'، توقف مراسمی است که هدر دادن پر طمطراق مقادیر زیادی آب را ترویج می دهد و مخاطب اصلی پویش، 44 هزار فرودگاه و پنج هزار ایرلاین در سراسر دنیا است.
وی خاطرنشان کرد: اسراف نمادین و عمدی منابع حیاتی آب در هر کشوری، تلخ است و در ایران تلخ تر، چرا که سرزمین ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده و خشکسالی چند ساله و تغییر اقلیم، تامین آب برای مصارف مختلف را بسیار گران و سخت کرده است.
حیدری ادامه داد: تاریخ این سرزمین نیز گواهی می دهد ایرانیان همواره برای آب، ارزش و احترام بسیار قائل و در مدیریت منابع آب، شهره بوده اند.
دبیر سازمان مردم نهاد محیط زیستی سرو رویان اشراق گفت: ایران خاستگاه قنات های عظیم چند هزار ساله ای است که با مشقت بسیار در اعماق چند صد متری زمین حفر شدند تا ضامن بقا و استمرار تمدن این سرزمین باشد.
وی اضافه کرد: طول قنات های ایران به اندازه فاصله زمین تا کره ماه است، فرهنگ و تمدنی که پایه گذار قنات به شمار می آید، تناسب و سنخیتی با واتر سالوت ندارد.
حیدری ابراز کرد: هدف دیگر پویش، پیشگیری از گسترش این رسم به دنیای خودرو است.
دبیر سازمان مردم نهاد محیط زیستی سرو رویان اشراق گفت: واترسالوت از کشتیرانی به هواپیمایی تعمیم پیدا کرد و امروز علائم سرایت آن به حوزه خودرو نیز پدیدار گشته اما هنوز فراگیر نشده است.
وی افزود: در صورتی که 95 میلیون خریدار سالانه خودروی سواری و تجاری در دنیا بر اساس آمار سال 2016 مطابق رسم واترسالوت و بعد از نخستین رانندگی با خودروی نو، مراسم واترسالوت خانگی و خیابانی برگزار کنند حجم عظیمی از منابع با ارزش آب به هدر خواهد رفت.
حیدری یادآورشد: چنین روزی برای توقف واترسالوت و محافظت از منابع آب و محیط زیست بسیار دیر خواهد بود و از همین رو از امروز باید چاره ای اندیشید.
دبیر سازمان مردم نهاد محیط زیستی سرو رویان اشراق گفت: همچنین لاک پشت ماندنی، نماد بین المللی محیط زیست و حفاظت از منابع آبی، به عنوان سفیر پویش 'نه به واتر سالوت' در هشتمین اجلاس جهانی آب که امسال به میزبانی برزیل برگزار می شود، انتخاب شده است.
ماندنی، نماد ملهم از لاک پشت خلیج فارس، در اجلاس آب 2015 کره جنوبی با پویش «صرفه جویی، بزرگترین اقیانوس دنیاست » درخشید، اوایل امسال نیز، جشنواره بین المللی بازدید از قنات های ایران به ابتکار ماندنی و با همکاری سازمان ملل برگزار شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.