حمیدرضا شاهین فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی ماهانه خون دریافت می کنند و این کار موجب افزایش آهن موجود در خون می شود و برای رفع این مشکل باید نسبت به تزریق آمپول و یا مصرف قرص اقدام کنند.
وی بیان کرد: هم اکنون بیماران مبتلا به تالاسمی برای آهن زدایی از آمپول خارجی و قرص ایرانی آن استفاده می کنند اما تعدادی از بیماران که قرص نوع ایرانی مصرف کرده اند، برای آنها عوارضی به دنبال داشته و به همین دلیل مجبور به استفاده از آمپول خارجی هستند.
به گفته وی، هم اکنون آمپول نوع خارجی نیز در سطح بازار نایاب بوده و این موضوع مشکلاتی را موجب شده است.
شاهین فر افزود: این در حالی است برخی بیمه ها مانند تامین اجتماعی قرص نوع ایرانی را با قیمت تعیین شده عرضه می کنند، اما بیمار برای دریافت آمپول خارجی باید مابه التفاوت پرداخت کند.
وی بیان کرد: در صورت وحدت رویه تمامی بیمه ها می توان به رفع این مشکل امیدوار بود و دیگر مابه التفاوتی از بیمار دریافت نشود.
عضو هیات مدیره انجمن بیماران تالاسمی استان زنجان ادامه داد: طی سال 75 با اجباری شدن آزمایش قبل از ازدواج، مسیر شناسایی بیماری های مختلف از جمله تالاسمی بیش از گذشته هموارتر شده است.
وی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است اگر 2 فرد مبتلا به تالاسمی نوع مینور ازدواج کنند به احتمال 25 درصد نوزاد به دنیا آمده نیز ماژور خواهد بود.
شاهین فر افزود: بر این اساس مبتلایان نوع مینور بیماران تالاسمی می توانند تشکیل زندگی دهند به شرطی که برای بارداری آزمایشات لازم را از قبل و تحت نظر متخصص مربوطه انجام داده باشند.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی خدمات دارویی به بیماران تالاسمی رایگان ارائه می شود، اما هزینه های جانبی برای این بیماران مشکلاتی را موجب شده است.
به گزارش ایرنا، تالاسمی از یک واژه یونانی مرکب از 2 کلمه ' تالاس' به معنی دریا و 'امی' به معنی خون گرفته شده است و در فارسی 'کم خونی' نیز گفته می شود.
تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن، هموگلوبین سالم به اندازه کافی در بدن ساخته نمی شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می شود.
طبق آمار موجود، اکنون حدود 20 هزار بیمار تالاسمی تحت درمان در کشور شناخته اند،تالاسمی به 2 دسته 'مینور' (خفیف) و 'ماژور' (شدید) تقسیم می شود.
تنها درمان بیماران تالاسمی ماژور، تزریق خون های مکرر است اما با دریافت مکرر خون، سطح آهن در این بیماران بالا رفته و موجب آسیب رسیدن به قلب، کبد و کلیه ها می شود.
بنابراین برای دفع آهن اضافی و برای جلوگیری از آسیب به ارگان های حیاتی باید از داروهای ' آهن زدا ' استفاده کرد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.