میرحیدر رضوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تعیین مالیات مقطوع برای عملکرد سال 1395 صاحبان مشاغل خودرو خبر داد و افزود: دستورالعمل اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‎های مستقیم از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشو صادر و به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است.
وی یادآورشد: مالکان مشاغل خودرویی از جمله صاحبان وسایل نقلیه مسافری، باری، ماشین آلات راهسازی و صنعتی، مطابق جداول تنظیم شده و با رعایت گروه بندی استان ها مکلف به پرداخت مالیات مقطوع تعیین شده تا پایان خردادماه 1396 هستند.
رضوی اظهار کرد: صاحبان این مشاغل که می خواهند از این دستورالعمل بهره مند شوند، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال 1395 ندارند و باید مالیات مقطوع را تا پایان خرداد امسال پرداخت کنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در صورت نپرداختن مالیات مقطوع، صاحبان این مشاغل که خواستار بهره مندی از این دستورالعمل و پرداخت مالیات مقطوع نیستند، برای بهره مندی از معافیت مالیاتی سالانه و بدون تعلق جریمه، ملزم به ارایه اظهارنامه مالیاتی تا پایان خرداد هستند.
وی خاطرنشان کرد: مالیات عملکرد سال 1395 صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل، با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نیز شرایط جوی و تقسیم بندی استان های کشور به پنج گروه، با اعمال ضرایب جدول گروه بندی استان ها، به صورت مقطوع تعیین شده است.
وی با بیان اینکه مودیانی که در سال 1395 به صورت کامل فعالیت نداشته اند، مالیات آنها بر اساس مدت کارکرد، قطعی می شود، ادامه داد: مالیات صاحبان سایر وسایط نقلیه که در جداول تعیین شده قید نشده است، باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق تا 31 خردادماه اقدام کنند.
زنجان در گروه سه دستورالعمل مالیات عملکرد صاحبان مشاغل خودرویی قرار گرفته است.
بر اساس این بخشنامه، مالکان تاکسی یا وانت که دارای 2 خودرو یا بیشتر باشند با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم است، بنابراین خودروی اول معاف از مالیات بوده و همچنین با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به اینکه فعالیت اصلی مودی با خودروی اول انجام شده است، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع تعیین می شود.
درباره مالکانی که دارای 2 خودرو یا بیشتر (غیر از تاکسی و وانت) باشند با توجه به اینکه فعالیت اصلی مودی مربوط به خودوری اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان 25 درصد بیشتر محاسبه و وصول خواهد شد.
همچنین اگر خودروی اول مودی تاکسی و وانت بوده و خودروی دوم یا خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستور العمل باشد، مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور با افزایش 25درصد به صورت مقطوع خواهد بود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.