به گزارش ایرنا، اهدای عضو، دادن فرصتی دوباره برای حیاتی دوباره و امید به فردای بیمارانی است که شمع وجودشان با شتاب و لحظه به لحظه به رو به خاموشی است و تنها بخشش عضوی می تواند آنها را به زندگی بازگرداند.
بر اساس اعلام پایگاه اهدای عضو کشور هم اکنون 27 هزا و 81 نفر در انتظار پیوند عضو قرار دارند و بر اساس همین آمار، نیز هر فرد مرگ مغزی می تواند جان هشت بیمار را نجات دهد.
با توجه به آمار ارائه شده این پایگاه در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند اضافه می شود، در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می دهد و در هر 12 ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می شود و به زندگی باز می گردد.
ژیلا امینی اهل صائین قلعه زنجان از جمله خانواده هایی است که پس احراز مرگ مغزی همسرش و با مشورت بستگانش به اهدای عضو رضایت داده است وی در این ارتباط می گوید: در یکی از روزهای فروردین امسال پس از عزیمت همسرم به کار، ناگهان از بیمارستان امدادی ابهر به من اطلاع داده شد که وی دچار تشنج شده است.
وی ادامه می دهد: پس از معاینه دقیق، پزشکان این بیمارستان مشکل همسرم را آمبولی مغزی ( لخته شدن ناگهانی خونریزی مغزی) تشخیص دادند و برای انجام اقدامات درمانی لازم به مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصص آیت الله موسوی زنجان انتقال داده شد.
امینی می افزاید: پس از چند روز بستری همسرم در این مرکز، پزشکان از بهبودی قطع امید و مرگ مغزی وی را اعلام کردند.
وی بیان می کند: پذیرفتن این واقعه برای من و فرزندانم بسیار سخت بود و در این شرایط اندیشیدن به اهدای عضو سخت تر بود.
امینی می افزاید: تیم هماهنگ اهدای عضو برای رضایت گیری وارد عمل شدند که در مرحله نخست تمایلی به انجام این کار نداشتم اما پس از مدتی و با مشورت بستگان همسرم به این کار رضایت دادیم.
وی ابراز می کند: چند ماه قبل از این اتفاق، در سفر زیارتی من و همسرم تصمیم گرفتیم که کارت اهدای عضو تکمیل کنیم اما به دلایلی موفق به انجام این کار نشدیم.
این همسر بیمار مرگ مغزی خاطرنشان می کند: همسرم 43 سال داشت و با رضایت کامل نسوج بدن،2 کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند اهداء شد.
امینی می گوید: اعضای بدن همسرم شامل کبد به یک خانم 52 ساله اهل یزد، یکی از کلیه ها به بیماری 43 ساله ساکن گیلان و عضو کلیه دیگر به یک خانم 40 ساله اهل تاکستان (قزوین) اهدا شد.
وی بیان می کند: 2 فرزند، پسر 18 و دختری 9 ساله دارم و این کار چندان با رضایت آنها همراه نبود، اما زمانیکه پسرم با واقعه ای مشابه آن برای دوست خود که بر اثر تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شد و خانواده او اعضای بدنش را اهدا کردند، مواجه شد، دیدگاه و حس بهتری نسبت به اهدای عضو پیدا کرد.

***مسوول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در خصوص شناسایی بیماران مغزی در این استان می گوید: این کار توسط هماهنگ کننده این شبکه، مستقر در بیمارستان های استان و و با همکاری بازرسان به صورت تلفنی انجام می شود.
رویا قهرمانی می افزاید: بیماران مرگ مغزی، سطح هوشیاری سه را شامل می شود و در این میان تیم هماهنگ کننده، بیمار مرگ مغزی را با توجه به علائم دیگر شناسایی کرده و سپس آزمایش های مختلفی انجام می شود که مجموعه این کار پس از تایید نهایی توسط پزشک معالج انجام می گیرد و در اقدامات بعدی توسط تیم هماهنگ کننده از بستگان درجه یک بیمار مرگ مغزی رضایت گرفته می شود.
وی بیان می کند: پس از رضایت از خانواده ی بیمار مرگ مغزی، مورد برای اهدای عضو به بیمارستان سینای تهران اعزام می شود که این کار در صورت تایید از سوی کمیسیون پزشکی متشکل از اساتید برجسته هیات علمی دانشگاه های تهران انجام و سپس نسبت به اهدای عضو مبادرت می شود.
قهرمانی می افزاید: پس از این کار بیمار مرگ مغزی دوباره به محل قبلی خود ارجاع داده می شود و پس از گذراندن مراحل پزشکی قانونی به خانواده اش تحویل داده می شود.
وی بیان می کند: اعلام رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی جهت اهدای عضو به بیماران نیازمند باید در کوتاه ترین زمان ممکن باشد و حتی یک بیمار مرگ مغزی در بهترین شرایط پزشکی بیش از هفت روز مدت ماندگاری ندارد.
به گفته وی، اهدای عضو بیشتر از بیماران مرگ مغزی کمتر از 55 سال انجام می گیرد و سنین بالا مشکلاتی به همراه دارد.
این مسئول ادامه می دهد: از زمان آغاز به کار این شبکه در سال 87، اقدامات متعددی برای توسعه و ترویج فرهنگ اهدای عضو در این استان انجام گرفته و می توان گفت هم اکنون میزان اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی به 50 تا 70 درصد رسیده است.
وی بیان می کند: زنجان همواره جزء 10 استان برتر کشور در ارتباط با اهدای عضو بوده و در این میان فرهنگ غالب در شهرها وضعیت مناسب تری در مقایسه با روستاها دارد.
قهرمانی خاطر نشان می کند: رضایت به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در شهر زنجان 100 درصد بوده و این درحالی است که روند اهدای عضو و رضایت خانواده های مرگ مغزی در دیگر شهرها و روستاهای این استان به دلیل نوع فرهنگ غالب کمرنگ تر است و به اقدامات فرهنگی بیشتری نیاز دارد.
وی اضافه می کند: مشکلی که در ارتباط با اهدای عضو در این مناطق وجود دارد این است که بیشتر آنها تصور می کنند عضو اهدا شده، خرید و فروش خواهد شد که این دیدگاه اقدامات لازم در این خصوص را با مشکل جدی مواجه می کند.
این مسئول موانع اهدای عضو را وجود مسائل فرهنگی، اعتماد نکردن مردم به سیستم پزشکی، باور به معجزه ذکرکرد.
وی یادآوری می کند: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که هم اکنون اغلب مردم با واژه مرگ مغزی و اهدای عضو آشنایی دارند و می دانند این کار بسیار بزرگی است.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه می دهد: شمار اهدای عضو این استان در هر سال متفاوت بوده و بنابراین نمی توان آمار ثابتی از آن را ارائه داد.

** اهدای 500 ارگان بیماران مرگ مغزی به نیازمندان
وی بیان می کند: از زمان آغاز به کار شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، 150 مورد اهدای عضو و به دنبال آن 500 ارگان بیمار مرگ مغزی به نیازمندان اهدا شده است.
قهرمانی می افزاید: این شبکه برنامه های مختلف آموزشی و تبلیغی خود را در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در بین عموم و از طریق رسانه های عمومی انجام می دهد.
وی ابراز می کند: طی هماهنگی های انجام شده و برای ترویج فرهنگ اهدای عضو تعدادی از خانواده های بیماران اهدا کننده عضو نیز در شب های ماه رمضان در برنامه تلویزیونی شبکه استانی حضور دارند.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه می دهد: از ابتدای سال جاری تا کنون چهار مورد رضایت از خانواده های بیماران مرگ مغزی در این استان انجام گرفته که از این تعداد سه مورد آن به اهدای عضو منجر شده است.
به گفته وی، پارسال 15 مورد اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در این استان گزارش شد که از این تعداد 14 مورد از خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو رضایت دادند.

*** انجمن کلیوی زنجان کارت اهدای عضو صادر می کند
وی در ارتباط با نحوه صدور و تکمیل کارت اهدای عضو به علاقه مندان ادامه می دهد: با اقدامات انجام گرفته انجمن کلیوی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان کارت اهدای عضو برای افراد صادر می شود و این شبکه به طور مستقل چنین کاری انجام نمی دهد.
قهرمانی خاطرنشان می کند: بر این اساس متقاضیان می توانند برای تکمیل کارت اهدای عضو به نشانی www .ehda. centerنیز مراجعه کنند.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.