ایران نیز کشوری با جاذبه گردشگری فراوان است، اما برای این‌که بتواند چرخ‌های این صنعت را به حرکت در بیاورد باید کارهای زیرساختی اساسی انجام دهد.
در زنجان اقدامات زیرساختی زیادی در این خصوص انجام شده، تا آنجا که با وجود محدودیت اعتبارات در حوزه گردشگری ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت و‌گو با همشهری به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی کمک به رونق صنعت گردشگری است.
«میکائیل موسوی» به اقدامات زیرساختی انجام شده در مورد غار کتله‌خور اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا سال قبل ورود به غارکتله‌خور تنها از یک ورودی امکان پذیر بود که اقدامات انجام‌شده، یک مسیر جدید در این غار بازگشایی شد تا مسیر ورود و خروج به این غار جدا از هم باشد. وی در ادامه با بیان این‌که تا سال‌های قبل محوطه این غار خاکی بود، اظهار می‌کند: سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ متر از این محوطه پیورگذاری(موزاییک‌های بزرگ) و بتن ریزی شد.
علاوه بر آن در اطراف این غار چون احتمال ریزش سنگ کوهی وجود داشت با ساخت دیوار حایل محوطه ایمن سازی شد. همچنین برای جدول‌کشی و نصب آلاچیق نیز مصالح خریداری شده که به زودی این اقدامات به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون تومان برای اجرای این پروژه‌ها در غارکتله‌خور هزینه شده است.

ایمن سازی مسیر قلعه بهستان
قلعه بهستان یا کهن دژ در ماهنشان قرار دارد. این قلعه که در دل کوهی از جنس خاک سفت و سخت بنا شده است به علت وزش بادهای تند و فرسایش و همچنین عبور رودخانه قزل اوزن از کنار قلعه در حال تخریب است. میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای ایمن‌سازی مسیر این قلعه نصب نرده‌ و پروژکتور و برج نور برای روشنایی محوطه را انجام داده است.
موسوی اضافه می‌کند: علاوه بر آن در روستای لیلان که در نزدیکی این قلعه قرار دارد امکانات بهداشتی از قبیل ۶ سرویس بهداشتی ایجاد شده که ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته است.

بهسازی زیرساخت‌های روستای شیت
روستای شیت روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته است که از سمت مقابل و کناره‌ها با کوه‌های بلندی احاطه شده است. این روستا محل رویش گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده‌ها درخت میوه دیگر و عبور رودخانه چهار فصل از میان ۲ کوه بلند است. وجود این عناصر منظره بسیار زیبا و دلنشینی را ایجاد کرده است که همه ساله تعداد زیادی توریست را به این منطقه جذب می کند.
موسوی در مورد بهسازی زیرساخت‌های روستای شیت که از روستاهای هدف گرشگری استان است، می‌گوید: در منطقه نمونه گردشگری شیت اقداماتی از قبیل بهسازی پارکینگ خودروها و تکمیل سرویس بهداشتی و اصلاح پله‌های دسترسی به آلاچیق‌ها و ایجاد کمپ گردشگری در کنار این روستا از سوی اداره میراث فرهنگی با اعتبار ۷۰ میلیون تومانی انجام شده که در سال ۹۵ تا ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.

محوطه‌سازی حاشیه چمن سلطانیه
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: شهر سلطانیه به دلیل وجود گنبد جهانی سلطانیه و چمن منحصر به فرد سالانه پذیرای گردشگران و توریست‌های زیادی از سراسر جهان و کشور است. سازمان میراث فرهنگی یک مسیر کندرو و مسیر پیاده‌روی و یک پارکینگ در حاشیه چمن سلطانیه ایجاد کرده و علاوه بر آن سکویی برای نشستن در نظر گرفته تا محلی برای نصب چادرمسافرتی و استراحت‌گاهی برای مسافران باشد.
این مسیر پیاده‌روی سنگ فرش بوده و برای امنیت بیشتر یک دیوار حایل تا ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر بین جاده و مسیر کندرو ایجاد می‌شود.
وی با بیان این‌که بهسازی زیرساخت‌ها در شهر سلطانیه ادامه دارد، تصریح می‌کند: تاکنون برای اجرای این پروژه‌ها ۳۸۰ میلیون تومان هزینه شده است.

افزایش کمپ گردشگری در استان
کمپ گردشگری زنجان در کمربندی جنوبی شهر و در کنار پایانه اتوبوس‌رانی قرار گرفته که در این کمپ ۱۲ باب آلاچیق نصب شده است. در این پروژه انجام خاکبرداری و اجرای جدول کشی در مسیر دسترسی به کمپ در دستور کار قرار داشت که آماده سازی بستر با شن‌ریزی وبتن‌ریزی برای اجرای کف نیز به اتمام رسیده است. وی اضافه می‌کند: این پروژه‌ها با اعتبار ۷۰ میلیون تومان از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام شده و برای انجام عملیات آسفالت‌ریزی، فضا سازی و تامین سیستم روشنایی، این پروژه به شهرداری زنجان واگذار شده است. موسوی در ادامه با اشاره به ایجاد کمپ گردشگری در سه راهی روستای خویین و روستای گلابر می‌گوید: در سه راهی روستای خویین در جاده بیجار کمپی ایجاد شده که درآن آلاچیق‌هایی برای رفاه مسافران با ۴۵ میلیون تومان نصب شده است. همچنین در روستای تاریخی گلابر و در کنار قلعه گلابر کمپی ایجاد شده که درآن امکاناتی از قبیل محوطه‌سازی و نصب آلاچیق، دیوار کشی سکو برای نشستن و پل تردد برای خودروها با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان آماده شده است. سد گلابر در نزدیکی روستای گلابر جاذبه بی‌نظیری است که وجود صخره‌ها و دیوارهای بلند در اطراف آن چشم‌انداز منحصر به‌ فردی به آن بخشیده است. در سد گلابر شرایط برای ورزش‌های آبی، صخره ‌نوردی و ماهیگیری فراهم است. در پشت سد گلابر زنجان نیز قلعه‌ای از دوره اسلامی است که این قلعه به دوره اشکانی تعلق دارد و تا دوره اسلامی مورد استفاده بوده است. موسوی در ادامه می‌گوید: امسال مسیر معبد داش‌کسن در درستای ویر نیز محوطه سازی می‌شود که این محوطه سازی شامل سرویس بهداشتی و آلاچیق و ایجاد یک حصار به طول ۷۰۰ متر برای ورود و خروج گردشگران است. این پروژه نیز ۱۷۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته است.

تکمیل مرکز اطلاع رسانی در گیلوان
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد است: از مسیر گیلان تا استان زنجان هیچ مرکز اطلاع رسانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود نداشت که امسال یک مرکز اطلاع رسانی در گیلوان احداث می‌شود.
در حال حاضر این پروژه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با پیشرفت بالایی در حال اجرا است و تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 671096
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.