محمد رشید کرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری تب کریمه کنگو مشترک بین انسان و دام و عامل آن نوعی ویروس است که از کنه ها به دام و انسان سالم منتقل می شود.
وی تاکید کرد: برای پیشگیری و مهار این بیماری باید جایگاه ها و روی بدن دام مورد سم پاشی قرار گیرد که در حال حاضر 9 اکیپ دامپزشکی از بخش خصوصی و دولتی مشغول این عملیات هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر حدود 2 هزار لیتر سموم مورد نیاز برای سم پاشی روی بدن و جایگاه دام ها تهیه شده که در صورت نیاز این مایع سمی تامین خواهد شد.
کرمی تاکید کرد: دامداران قبل از انتقال دام های خود به مراتع سم پاشی روی بدن دام های خود را جدی بگیرند تا شاهد ابتلای دامی و انسانی به بیماری تب کریمه کنگو نباشیم.
وی از دامداران خواست، در محلی از مراتع که دام های خود را مستقر می کنند در صورت مشاهده کنه مورد را با دامپزشکان استان زنجان مطرح و مشاوره های مورد نیاز در این باره را دریافت کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: هم اکنون کانون های بیماری تب کریمه کنگو در این استان که بیشترین آلودگی به کنه را دارد توسط اکیپ های دامپزشکی در حال پایش است.
شهروندان در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت بدون برچسب دامپزشکی در مراکز عرضه و قصابی ها مورد را با شماره 1512 دامپزشکی استان زنجان برای بررسی و پیشگیری از شیوع بیماری 'تب کریمه کنگو' گزارش دهند.
تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.