پروین علیجانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بین اهدای پلاسما و اهدای خون تفاوت های وجود دارد به این معنا که در اهدای خون کامل، برداشت پلاسما در سلول های خونی به طور کامل انجام می شود، اما در اهدای پلاسما سلول های خونی به فرد بازگردانده و فقط پلاسما جدا می شود.
وی اظهار کرد: در فرآیند پلاسما فرزیس، علاوه بر انجام آزمایشات ایدز، هپاتیت B و C که در اهدای خون کامل نیز انجام می گیرد، آزمایشات مربوط به آنزیم های کبدی، پروتئین بدن، سفلیس و وضعیت ایمونو گلوبولین نیز انجام می شود.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: حداقل فاصله زمانی بین 2 اهدای خون کامل سه ماه و در اهدای پلاسما حداقل هفت روز است.
وی بیان کرد: اهدای پلاسما علاوه بر مشارکت در امر خداپسندانه برای نجات جان بیماران، تشریک مساعی هموطنان برای تعدیل هزینه های تامین داروهای بیماران خاص نیز محسوب می شود.
علیجانی افزود: پلاسما فرزیس در کشور می تواند قدم موثری در جهت صرفه جویی ارزی و نیز دسترسی آسان بیماران ایرانی به این محصول ارزشمند باشد.
وی بیان کرد: بر این اساس برای کسانی که پلاسما اهدا می کنند، مصرف مواد غذایی نظیر لبنیات کم چرب، روزانه شامل سه لیوان شیر یا ماست، مصرف گوشت سفید (مرغ یا ماهی) و مصرف هفتگی حبوبات توصیه شده است.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان خاطرنشان کرد: ترکیبات اصلی خون شامل گلبول قرمز، گلبول سفید، پلاکت و پلاسما به شمار می رود و در این میان پلاسمای خون قسمت مایع خون و فاقد سلول های خونی است و پلاسما فرزیس فرآیندی است که در آن پلاسما از خون کامل اهداء کننده جدا شده و سایر اجزای خون به بدن اهداء کننده برگردانده می شود.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی **** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.