حمیدرضا شاهین فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در شهر زنجان و روستاهای اطراف 32 بیمار تالاسمی وجود دارد و علاوه بر آن نیز پنج بیمار نیز به شهرستان ابهر اختصاص دارد که با مراجعه به بیمارستان ها خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کند.
وی یاداوری کرد: اغلب مبتلایان به بیماری تالاسمی در این استان در سنین نوجوانی و بین 10 تا 20سال قرار دارند.
شاهین فر افزود: بیماران تالاسمی به دلیل نوع بیماری ،طبق جدول تنظیم شده ایبه بیمارستان مراجعه کرده و نسبت به دریافت خون اقدام کنند.
وی بیان کرد: این گروه از بیماران خون گیری مداوم داشته و در نتیجه مقدار آهن در بدن انها افزایش پیدا می کند و این موضوع به نوبه خود مشکلاتی را در کبد و کلیه آنها بوجود می آورد.
عضو رئیس هیات مدیره انجمن بیماران تالاسمی استان زنجان ادامه داد: این بیماران به دلیل تزریق خون،به لحاظ ظاهری با دیگر افراد جامعه تفاوت های دارند و به عنوان نمونه استخوان های بزرگی داشته و قیافه خاصی دارند.
وی ابراز کرد: تالاسمی جزء بیماری های خاص محسوب می شود و تمامی خدمات ارائه شده به این بیماران رایگان است و تلاش می شود مشکلات کمتری داشته باشند
شاهین فر خاطر نشان کرد: میزان امید به زندگی در این بیماران تا سن 20 سالگی است چرا که بعد از ان، مشکلات حادتری برای آنها بوجود می آید و در صورتی که پیوند مغز استخوان شوند این رقم افزایش یافته و می توانند همانند افراد عادی در جامعه زندگی کنند.
به گزارش ایرنا، تالاسمی از یک واژه یونانی مرکب از 2 کلمه ' تالاس' به معنی دریا و 'امی' به معنی خون گرفته شده است و در فارسی 'کم خونی' نیز گفته می شود.
تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن، هموگلوبین سالم به اندازه کافی در بدن ساخته نمی شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می شود.
طبق آمار موجود، اکنون حدود 20 هزار بیمار تالاسمی تحت درمان در کشور شناخته اند،تالاسمی به 2 دسته 'مینور' (خفیف) و 'ماژور' (شدید) تقسیم می شود.
تنها درمان بیماران تالاسمی ماژور، تزریق خون های مکرر است اما با دریافت مکرر خون، سطح آهن در این بیماران بالا رفته و موجب آسیب رسیدن به قلب، کبد و کلیه ها می شود.
بنابراین برای دفع آهن اضافی و برای جلوگیری از آسیب به ارگان های حیاتی باید از داروهای ' آهن زدا ' استفاده کرد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.