به گزارش ایرنا، محمد محمدی قیداری شامگاه سه شنبه در ضیافت افطاری مرکز شیرخوارگاه و خانه نوباوگان شهید بقا ثمین تاب بهزیستی زنجان در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بهزیستی 70 کودک در مراکز تحت پوشش خود دارد، که با کمک های موسسه ها، خیران و مبلغی نیز از سوی این سازمان، نگهداری می شوند.
وی یادآوری کرد: خیران خدمات زیادی را در طول سال در ارائه کمک های غیرنقدی و نقدی به کودکان تحت پوشش این سازمان انجام می دهند.
محمدی افزود: کودکان نگهداری شده در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی، بی سرپرست و بد سرپرست و برخی نیز مجهول الهویه هستند، که توسط قضات به این مراکز سپرده می شوند.
وی بیان کرد: برخی از این کودکان به افراد واجد شرایط واگذار و برخی دیگر نیز در این مراکز ماندگار می شوند چرا که دولت و بهزیستی تا پایان 18 سالگی عهده دار آنها بوده و پس از آن با ایجاد اشتغال و بازتوانی آنها به سمت زندگی عادی سوق داده می شوند.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: علاوه بر این 281 کودک نیز در خانواده ها وجود دارد و تشخیص اینکه کودکی در سازمان بهزیستی یا در خانواده باشد، بر عهده قضات می باشد و آنهایی که قیم دارند، توسط بهزیستی کمک می شوند که در خانواده نگهداری شوند.
وی ابراز کرد: یکی از راهبردهای سازمان بهزیستی این است که کودکان در خانواده ها نگهداری شوند و تعدادی که چاره ای برای آنها وجود ندارد، به دستور قاضی به این مراکز هدایت می شوند.
محمدی افزود: کودکانی که در خانواده نگهداری می شوند، با استفاده از طرح حامی به خیری معرفی و شماره حسابی برای آنها ایجاد می شود که کمک های خیران به آن واریز می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به این طرح معاونت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی مشخصات تمامی کودکان را دارد و شماره حسابی وجود دارد و یا می توان شماره حسابی به اسم کودک ایجاد کرد و در اختیار فرد حامی قرار داد که ماهانه و سالانه مبلغی به حساب آنها واریز شود.
محمدی افزود: کمیته امداد، مرکز نگهداری کودکان مانند بهزیستی را ندارد و این نهاد کودکانی را سرپرستی می کند که قیم داشته و در خانواده ها نگهداری می شوند.
وی بیان کرد: هم اکنون ایتام در چهار مرکز غیر دولتی تا سنین شش سال شیرخوار محسوب شوند که این وظیفه حاکمیتی و دولتی است و بالای 6 تا 12 و 12 تا 18 سال در 2 رده سنی دختران و پسران در این مراکز و توسط سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.
محمدی خاطرنشان کرد: آمار سال گذشته نشان می دهد، نیمی از کودکان که به دستور قضات به این مراکز مراجعه کرده بودند فرزند والدین معتاد بودند که این معضلی اساسی به شمار می رود.
7320 /6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.