محمد رشیدکرمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری تب کریمه کنگو مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه ها و تماس مستقیم با دام آلوده به دام و انسان سالم منتقل می شود.
وی با بیان اینکه تنها راه مبارزه و ریشه کنی با این بیماری سم پاشی جایگاه و روی بدن دام هاست، اظهار کرد: در سالجاری یکهزار و 700 لیتر سم برای سم پاشی روی بدن و جایگاه های نگهداری دام به استان زنجان تخصیص یافته که این میزان نسبت به 2 سال گذشته افزایش دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مقدار سموم تخصیص یافته جوابگوی صدرصدی نخواهد بود یکهزار لیتر دیگر نیز با اعتبارات این اداره کل خریداری خواهد شد.
کرمی تاکید کرد: در طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو روستاهایی که آلوده تر و احتمال این بیماری در آن وجود دارد و کنه زیادی دارند در اولویت سم پاشی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: سم پاشی جایگاه ها و روی بدن دام در استان زنجان توسط 9 اکیپ از بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان در حال انجام است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سال گذشته یک میلیون و 75 هزار و 941 متر مربع جایگاه دام و روی بدن 16 هزار و 442 راس دام سبک و سنگین در استان زنجان علیه بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شد.
شهروندان در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت بدون برچسب دامپزشکی در مراکز عرضه و قصابی ها مورد را با شماره 1512 دامپزشکی استان زنجان برای بررسی موضوع و پیشگیری از شیوع بیماری 'تب کریمه کنگو' گزارش دهند.
تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.