محمد رضا طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش، پیشگیری و تحقیقات رکن مهم در کاهش بروز بیماری های مختلف به ویژه بیماری های کلیوی قرار دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآوری کرد: اسفند سال گذشته بخش دیالیز خیری ساختمان جدید بیماران کلیوی شهر زنجان توسط یک خیر زنجانی مقیم پایتخت درزمینی به مساحت 800 مترمربع و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال احداث و افتتاح شد که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بیماران آن از تیر امسال پذیرش خواهند شد.
طهماسبی افزود: بخش آموزش، پیشگیری و تحقیقات این انجمن نیز به همت یک خیر و با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در حال آماده سازی است که با بهره برداری آن، برنامه های تدوین شده در این حوزه هدفمند انجام می شود.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های پیشگیرانه انجمن، بحث غربالگری است به طوری که طی سال های گذشته 650 بیمار شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد که از این تعداد 80 نفر زیر 12سال قرار دارند که با مشکل پیوند کلیه و دیالیز شدن مواجه هستند.
مدیر انجمن بیماری های کلیوی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس برنامه های متعدد آموزشی در ارتباط با بیماری های کلیوی و سبک زندگی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و شهرداری برگزار شده است.
به گفته وی، برنامه های غربالگری موجب شد طی سال گذشته 100 نفر بیمار کلیوی در این استان شناسایی و برای انها پرونده تشکیل شود.
به گزارش ایرنا، تاکنون برای یکهزار و 600 بیمار دیالیزی استان پرونده تشکیل شده است که یک هزار و 200 نفر با پیوند کلیه، مراقبت و پیشگیری در چرخه زندگی عادی قرار گرفته اند.
360 بیمار دیالیزی استان در 2 مرکز شهر زنجان و 6 مرکز دیگر در شهرستان های این استان تحت درمان قرار دارند و با این اقدامات، این بیماران در مقایسه با گذشته دسترسی بهتری به خدمات مورد نیاز خود دارند.
شناسایی افراد دارای بیماری کلیوی در صورت تشخیص و درمان های بهنگام می تواند از تشدید بیماری به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.