علی مردانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'تب کریمه کنگو' بیماری مشترک بین انسان و دام است که هیچگونه علائم ظاهری برای تشخیص ندارد و دامی که به این بیماری مبتلا شود قابل تشخیص برای مردم عادی نیست.
وی به راه های انتقال این بیماری اشاره کرد و یادآورشد: یکی از راه های انتقال بیماری ' تب کریمه کنگو' از دام به انسان با ذبح خارج از کشتارگاه و آلوده شدن دست فرد به خون و فرآورده های دام آلوده است که با تماس مستقیم انسان با دام آلوده این بیماری بلافاصله منتقل می شود.
این کارشناس اداره کل دامپزشکی استان زنجان، کندن کنه از روی بدن دام را یکی دیگر از راه های انتقال بیماری 'تب کریمه کنگو ' اعلام کرد و گفت: در این روش هنگام کنده شدن دست فرد با خون کنه در تماس مستقیم قرار می گیرد.
مردانی ادامه داد: علاوه بر موارد بیان شده این بیماری از انسان آلوده به انسان سالم نیز منتقل می شود.
وی تاکید کرد: قصابان هنگام ذبح دام ها باید از دستکش استفاده کنند، مانع از تماس دیگران با لاشه کشتار شده شوند و دست ها را به خوبی شسته و وسایل ذبح را ضدعفونی کنند.
این کارشناس اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به امکانات و نیروهای انسانی موجود، این اداره کل فقط کانون های حساس به بیماری' تب کریمه کنگو' را تحت پوشش رایگان سم پاشی قرار می دهد و توان پوشش صد درصدی ندارد.
مردانی از همه دامداران خواست، با توجه به اینکه با شروع فصل گرما فعالیت کنه ها نیز آغاز می شود، از کندن و له کردن کنه خودداری و روی بدن و جایگاه های نگهداری دام ها را به طور کامل سم پاشی کنند.
وی تاکید کرد: عموم مردم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر عرضه تهیه کنند و اطمینان داشته باشند که لاشه از کشتارگاه وارد این مراکز شده است.
مردانی، از همه شهروندان خواست، حتما به مهر دامپزشکی، تاریخ مصرف، محل کشتار لاشه بر روی برچسب دقت کنند.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه دام آلوده به بیماری مشترک ' تب کریمه کنگو' هیچ علامتی برای تشخیص ندارد، چنانچه دامی آلوده به این بیماری باشد، پس از ذبح 24 ساعت در سردخانه نگهداری می شود تا میکروب های آن به طور کامل از بین رفته و لاشه سالم وارد بازار مصرف شود.
شهروندان در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت بدون برچسب دامپزشکی در مراکز عرضه و قصابی ها مورد را با شماره 1512 دامپزشکی استان زنجان برای بررسی موضوع و پیشگیری از شیوع بیماری 'تب کریمه کنگو' گزارش دهند.
تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.