فریدون طاهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون برای 850 بیمار مبتلا به بیماری ام اس در سطح استان پرونده تشکیل شده است و بررسی ها نیز نشان می دهد یک هزار و 500 نفر نیز به نوعی به این بیماری گرفتار باشند.
وی یادآوری کرد: این بیماری جوانان و بیشتر گروه سنی فعال جامعه 20 تا 40 سال را مورد هدف قرار می دهد و مبتلایان به این بیماری به دلیل ترس و از همه مهم تر مسئله ازدواج، این موضوع را پنهان و در واقع مسیر درمان را ناهموار می کنند.
طاهری تاکید کرد: مبتلایان به بیماری ام اس به این موضوع مهم توجه داشته باشند، که پنهان کردن بیماری، مشکلات عدیده ای را برای خود و اطرافیان بوجود می آورد و هزینه های بیشتری را نیز به دنبال دارد.
وی، علایم بالینی این بیماری را شامل اختلالات شناختی، خلقی، حافظه، دوبینی و حرکات غیرارادی چشم برشمرد و گفت که لرزش اندام، گزگز اندام های تحتانی، گرفتگی عروق، مشکلات روحی و افسردگی، نارسایی سیستم ایمنی بدن، استعدادهای ژنتیکی و زمینه های فامیلی و منطقه ای از دیگر علایم بروز این بیماری است.
مسئول کمیته پزشکی انجمن خیریه بیماران ام اس استان زنجان ادامه داد: استرس و فشارهای روحی و روانی نیز بر بروز این بیماری تاثیر فراوانی دارد، اما جدیدترین یافته ها نشان می دهد کمبود ویتامین دی که در قشر زنان بیشتر شیوع دارد، از علل مهم دیگر آن است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بین 40 تا 50 هزار نفر در ایران مبتلا به بیماری ام اس هستند و می توان گفت، شمار مبتلایان روند افزایشی دارد و باید نسبت به نشانه ها و اقدامات درمانی بهنگام آن، حساس بود.
طاهری، ورزش مستمر را از راهکارهای مهم پیشگیرانه در ابتلا نشدن به بیماری ام اس و سایر بیماری ها ذکر کرد.
به گفته وی، این بیماری درمان قطعی ندارد اما در مواقعی که بیمار دچار حمله می شود، در صورت انتقال بهنگام به مراکز درمانی، بیمار به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گرفته و سپس داروهای مخصوص دریافت می کند.
به گزارش ایرنا، ام اس (MS) یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیرمتعارفی به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی می دهد.
سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد، اما در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند، لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شوند.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند، میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.
هم اکنون بیش از 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند و میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.